Het ontwerp van jouw website en hoe de content daarop aansluit is een cruciaal onderdeel van online marketing. Er zijn veel andere stappen waar ook rekening mee gehouden moet worden: jouw brand duidelijk neerzetten, een goede marketing strategie ontwikkelen, jouw website vindbaar maken in Google, etc. Jouw website is meer dan een online visitekaartje: het is de plek waar je online contact maakt met mogelijke klanten. Je wilt daarom dat de website en de content zó ontworpen zijn dat ze de klant aanmoedigt om voor jou te kiezen. Er zijn talloze manieren om een website te optimaliseren. In dit artikel zullen we een aantal belangrijke richtlijnen voor effectief webdesign bespreken waar je rekening mee moet houden!
De belangrijkste tip is om het design van jouw website zo simpel mogelijk te houden. Het is ideaal als je alleen de benodigde informatie op jouw website plaatst en op zo’n manier dat het mensen aanmoedigt om te converteren. Uiteindelijk heeft jouw website dit als belangrijkste doel. Onderzoek heeft uitgewezen dat hoe meer links je op een pagina hebt staan, hoe groter de kans dat de bezoekers weg zullen klikken. Als je wilt dat één bepaalde pagina bezoekers aanmoedigt om zich op te geven voor jouw mailinglist of om een product aan te schaffen, dan kan je bijvoorbeeld de navigatie van jouw website van die pagina afhalen. Het ontwerp simpel houden gaat niet alleen maar om links. Onnodige informatie, tekst, afbeeldingen, formulieren of pop-ups kunnen jouw klant allemaal afleiden. Je wilt geen chaotische of drukke pagina’s, dus zorg ervoor dat alles wat er staat, ook echt nodig is. Misschien hoef je al het laatste nieuws niet op de eerste pagina te zetten, maar zou een korte introductie en ‘mission statement’ effectiever zijn. Of misschien heb je op jouw pagina eigenlijk maar één goede infographic nodig, in plaats van een lange uitleg.
De call to action is de oproep die jij plaatst om de bezoeker van jouw website actie te laten ondernemen. Meestal is het een button met een tekst als “Koop nu!”, “Klik hier”, “Word lid”, etc. De call to action is een beslissend onderdeel van de website. Daarom is het belangrijk dat het zo helder mogelijk is. Als het onduidelijk voor klanten is waar ze eigenlijk naar toe moeten als ze contact met jouw bedrijf willen opnemen of jouw product willen kopen, dan is het begrijpelijk dat ze minder vaak voor jou kiezen. Denk dus goed na over het ontwerp van de button die je wilt gebruiken en waar je hem op de website wilt plaatsen. Je kunt je ook sterker onderscheidden door een unieke tekst te gebruiken voor de call to action. In plaats van “Word lid van onze nieuwsbrief”, kun je bijvoorbeeld ook “Leer alles over online marketing!” gebruiken.
Rekening houden met de klant lijkt redelijk vanzelfsprekend, maar hoe meer dit blijkt uit jouw website, hoe beter. Bevat jouw tekst op de hoofdpagina bijvoorbeeld de informatie die jouw klant nodig heeft? Waarschijnlijk willen ze daar vooral weten wat jij voor hen kunt betekenen en willen ze dus liever niet heel de geschiedenis van jouw bedrijf lezen. Dit kan je beter op een afzonderlijke pagina zetten. Weten jouw klanten wel dat je te vertrouwen bent? Om ze gerust te stellen kun je bijvoorbeeld reacties van klanten prominent op de pagina zetten. Je kunt hier ook denken aan bepaalde certificeringen die nodig zijn in jouw branche. Op de product pagina kun je antwoord geven op een paar veel gestelde vragen die klanten kunnen hebben. Door rekening te houden met dit soort details kan een website al snel meer klanten overtuigen om te converteren.
Zoals je kunt zien zijn er veel manieren waarop je een website kunt verbeteren. Toch blijft het belangrijkste dat je alles helder en overzichtelijk houdt, waardoor het voor iedereen duidelijk is wat jij hen kan aanbieden en hoe zij daaraan kunnen komen. Zo wordt de bezoeker van jouw website ook jouw klant!
Meer weten over webdesign en hoe je het beste klanten kunt overhalen om te converteren? Neem gerust contact op met Dutch Blue!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.