Of u nu een omvangrijke B2B-onderneming heeft of een bescheiden webshop in kinderknuffels, een blog kan bijzonder veel helpen met uw zoekmachineoptimalisatie (SEO). Vrijwel iedere zakelijke website heeft daar namelijk baat bij. Wij hebben 5 redenen waarom blogs goed zijn voor SEO voor u op een rijtje gezet.
Over het algemeen blijkt dat hoe ouder een website is, hoe beter deze scoort in Google en in andere zoekmachines. Maar let op: dat betekent niet automatisch dat oudere content ook beter vindbaar is. Het is namelijk al geruime tijd bekend dat Google in zijn algoritme rekening houdt met de ‘versheid’ van content. Vooral bij onderwerpen die actueel zijn of die snel veranderen is dat een belangrijke factor. En in bredere zin kunt u door middel van regelmatige updates aan Google signaleren dat uw website te allen tijde actueel is en dat u deze goed bijhoudt. Dat kan veel schelen.
Helaas is dat niet altijd even gemakkelijk. Beschouw bijvoorbeeld een webshop in auto-onderdelen. De productcatalogus wordt ongetwijfeld zo nu en dan enigszins bijgewerkt, maar de bulk van de producten blijft waarschijnlijk gewoon beschikbaar en ongewijzigd. Een blog kan dan een uitstekende manier zijn om toch regelmatig verse content op de website te plaatsen. En dan is het niet nodig om iedere pagina elke keer bij te werken, want ook met een eenvoudige blog is uw SEO al geholpen.
Interne verlinking is een uitstekende manier om de vindbaarheid van bepaalde pagina’s te vergroten. Vooral pagina’s die diep in de categoriestructuur verborgen zitten kunnen zo naar boven worden gehaald. En standaardlinkjes in de navigatie helpen dan niet of nauwelijks. Omdat die op iedere pagina zichtbaar zijn en zich bovendien niet in de hoofdcontent bevinden, schenken zoekmachines daar minder aandacht aan.
Met een blog heeft u echter een uitgekiende mogelijkheid om uw interne verlinking te verbeteren. U kunt pagina’s of artikelen beschrijven die niet voldoende aandacht krijgen op de rest van de website, verbanden leggen tussen bijvoorbeeld verschillende productcategorieën die de posities van beide kunnen versterken in Google, enzovoorts. U heeft bovendien de volledige controle over de anchorteksten, waardoor interne linkbuilding nog eenvoudiger wordt.
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Autoriteit is steeds belangrijker in zoekmachines. Als voor Google vaststaat dat u een expert in uw niche bent, zult u beloond worden met zeer hoge rankings. U bent immers de expert, dus waarschijnlijk zijn mensen die zoeken op de onderwerpen waar uw website over gaat goed geholpen als ze bij u uitkomen.
Met productbeschrijvingen is het echter lastig om autoriteit op te bouwen. Een blog waarin u vertelt wat uw bedrijf doet en waarin u waardevolle artikelen schrijft over zaken op uw terrein is daarentegen een uitstekende manier om als autoriteit erkend te worden. Stel bijvoorbeeld dat u een bedrijf in antivirussoftware heeft. Een paar landingspagina’s over hoe goed uw product werkt tegen virussen op smartphones en phishing in e-mailprogramma’s vestigen geen hoge autoriteit, ook niet als u de pagina’s ondersteunt met lovende reviews van klanten.
Maar stel vervolgens dat u iedere week een blog schrijft over de meest opvallende hack die u die week heeft verholpen, of de gevaarlijkste internetworm die u bent tegengekomen. U schrijft dan vanzelf over nieuwe, actuele zaken waar u meer vanaf weet dan menig ander. Zo heeft u dus eigenlijk vanzelf uw eigen autoriteit gevestigd.
En dat is in dit voorbeeld niet het enige voordeel dat uw blog kan hebben. Sterker nog, het is niet de enige manier waarop u autoriteit zult opbouwen in zoekmachines. Waardevolle en actuele informatie is namelijk niet alleen voor zoekmachines bruikbaar, maar ook voor andere websites. Een artikel over een nieuw computervirus kan namelijk zo worden gebruikt door allerlei media. Gewoonlijk kunt u dan verwachten dat de andere website naar u linkt. Op die manier signaleert de andere website in feite naar Google: dit is een waardevolle pagina. En dan bent u bezig met externe linkbuilding: het opbouwen van een inkomend linkprofiel en de bijbehorende autoriteit.
Bovendien zijn blogartikelen zeer bruikbaar als u meer volgers op sociale media wilt krijgen. Het moet wel een heel bijzondere productpagina zijn als die door gebruikers massaal wordt gedeeld, maar nieuwtjes en interessante informatie over uw producten en uw bedrijf zijn daarentegen prima deelbaar.
Een blog kan een buitengewoon waardevol instrument zijn in uw SEO-strategie. Wilt u meer weten over waarom dat zo is en hoe een blog in uw specifieke situatie kan helpen om hoger in Google te komen? Neem dan direct vrijblijvend contact op met onze experts!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.