Clicks en Bricks.

Er zijn inmiddels tal van ondernemers die hun fysieke winkel combineren met een webshop. Dit noemen we ‘clicks en bricks’. ‘Bricks’ staat voor de fysieke winkel, ‘clicks’ staat...
Conversie
Er zijn inmiddels tal van ondernemers die hun fysieke winkel combineren met een webshop. Dit noemen we ‘clicks en bricks’. ‘Bricks’ staat voor de fysieke winkel, ‘clicks’ staat voor de webshop.

Een succesvolle combinatie, clicks en bricks

Een van de meest aansprekende voorbeelden van het succesvol combineren van fysieke winkels met webshops is wellicht Coolblue. Coolblue is online begonnen maar heeft inmiddels ook fysieke winkelfilialen. In de winkel kan men producten aanschaffen, maar er kunnen ook online bestellingen worden afgehaald. Ook Bol.com biedt haar klanten soortgelijk afhaalgemak en zet, naast de gebruikelijke punten, AH-filialen in als afhaalpunt. Maar er zijn ook tal van minder bekende namen die hun winkel succesvol weten te versterken met een webshop.

Wat doet uw webshop?

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat u vooraf goed nadenkt over wat u van uw webshop verwacht. Wilt u uw zichtbaarheid, assortiment en/of omzet vergroten door ook online aanwezig te zijn? Dan betekent dat o.a. dat uw webshop dezelfde sfeer en uitstraling als uw fysieke winkel moet hebben. Of misschien is uw online shop wel bedoeld als outlet van uw fysieke winkel? Ook dan is het is belangrijk dat de online- en fysieke winkel op elkaar aansluiten.

Leveren en retourneren

Ook moet u vooraf bepalen of u bestellingen in de winkel wilt laten afhalen of niet. Hetzelfde geldt voor het retourneren van gekochte artikelen. De klant is druk en houdt van gemak, maar dit heeft ook gevolgen voor zowel uw administratieve afhandeling als het personeel dat u in dienst heeft.

Zichtbaarheid

Daar waar een nieuwe webshop zichzelf in de markt moet zetten, heeft de webshop van een bestaande winkel het voordeel dat er al een naam is opgebouwd. Maar u kunt niet rustig gaan afwachten tot de klanten komen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat uw webwinkel online ook gevonden wordt, ook door nieuwe klanten. Dit betekent het bouwen van een site en het gebruiken van de software die goed bij u past, het laten maken van uitnodigende teksten passend bij uw winkelformule, het SEO-klaar (laten) maken van de teksten (SEO is ‘search engine optimization’, het vergroten van online vindbaarheid bij zoekmachines door inzet van logische zoekwoorden in de websitetekst) en adverteren. De inzet van social media is zeer geschikt om uw publiek te bereiken.

Klinkt de combinatie clicks en bricks interessant voor u?

Ondanks dat er een aantal dingen zijn waar u vooraf goed over na moet denken, kan het starten van een webshop uw winkel versterken. Maar u hoeft niet alles zelf te bedenken, er zijn tal van partijen die u kunnen helpen. Het is belangrijk dat u die partij vindt die bij u past en samen met u op zoek gaat naar deze antwoorden om u verder te helpen. Dutch Blue helpt klanten om online succesvol te worden en te blijven. Nieuwsgierig hoe wij u kunnen helpen? Neemt u dan vrijblijvend contact met ons op.
Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.