Wil je meer verkopen? Dat kun je niet zonder de input van jouw klanten. Door de samenwerking aan te gaan met de eindgebruiker van jouw product kun je meer bereiken. Klanten weten meer dan ooit wat ze echt willen en ze willen het ook graag met je delen. Dus waarom zou je hier geen gebruik van maken? Door co-creatie kan je precies aansluiten op de wensen van de klant. En dit zal er zeker voor zorgen dat het aantal verkopen zullen stijgen!
Samen met de klant werken aan het verbeteren van een product of dienst wordt co-creatie genoemd. Dit is een term die voor marketeers niet meer weg te denken is. Maar wanneer er aan ondernemers gevraagd wordt wat het precies inhoudt, komen ze vaak niet verder dan ‘iets met samenwerken’. Dat is een gemiste kans, want deze term kan veel betekenen voor jouw onderneming. Bij sommige bedrijven wordt zelfs het hele bedrijfsmodel ingericht met co-creatie als middelpunt.
Door de digitale revolutie kan men tegenwoordig gemakkelijker zijn of haar mening delen met een groot publiek. Wanneer er niet voldaan wordt aan de verwachtingen van een klant, zal deze sneller dan ooit afhaken en het product afkraken. Deze niet te stoppen trend kun je als ondernemer ook in jouw voordeel gebruiken. Door potentiële klanten te betrekken bij het productieproces. Co-creatie is hier het toverwoord.
Een groeiend aantal organisaties zijn benieuwd naar wat de drijfveren en de barrières zijn van klanten zodat de funnel beter ingericht kan worden. Om hierachter te komen zijn er de laatste jaren steeds meer bedrijven die samenwerken met de eindgebruikers. We noemen dit co-creatie en het is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketing. De term zou te kort gedaan worden wanneer het wordt omschreven als ‘samen iets maken’. Alleen het vragen van feedback aan de eindgebruiker is geen co-creatie. Bij co-creëren is het van belang dat de eindgebruiker een actieve rol heeft in het proces bij het vormgeven van een ervaring, een product, een communicatiemiddel, een dienst of een merk.
Hoe zou jij jouw doelgroep betrekken in het bepalen van de bedrijfsprocessen? Let wel goed op: je stelt jezelf dan wel kwetsbaar op, omdat er transparantie op het hoogste niveau wordt verwacht. Daarentegen kan het veel voor jouw bedrijf opleveren.
Een diepere betekenis bij de doelgroep
Je bent relevant en betekenisvol. Wanneer je samenwerkt met de eindgebruikers ontwikkel je alleen dingen die volledig aansluiten bij jouw doelgroep. Door samen te werken met de eindgebruikers krijgen ze het idee dat je hun problemen oplost. Terwijl er met co-creatie juist samengewerkt wordt aan verbetering. De klant voelt zich gehoord. Het bereiken van dat gevoel bij jouw eindgebruikers is een prachtig doel op zich. Dit kan namelijk ook leiden tot een verhoging van de merkloyaliteit. Denk je dat jouw klanten daarna nog snel zullen overstappen naar een ander bedrijf?
Brand loyalty
Door het betrekken van de eindgebruiker bij het productieproces zal deze eerder loyaal worden aan jouw merk. Dit levert meer terugkerende kopende klanten op, dus dat betekent ook meer omzet. De klant zal zich verbonden voelen met het bedrijf en zal zich hiermee ook willen identificeren. Deze groep klanten – ook wel ambassadors genoemd – zullen lopende visitekaartjes zijn voor jouw bedrijf. Houd deze groep klanten ten alle tijden tevreden.
Klantbeleving
Door samen te werken met de eindgebruikers worden processen efficiënter en klantvriendelijker ingericht. Niet alleen bespaart u daar kosten mee, het verbetert eveneens ook de klantbeleving. Door voortdurend kleine verbeteringen aan te brengen in het proces, kan dat in zijn totaliteit een gigantische impact hebben op de klantervaring. Tevens is het een hele ervaring op zich voor de eindgebruiker om zo betrokken te worden in de productieprocessen.
Nike had een origineel idee. Zij dachten: “Waarom laten we de consument niet zelf bepalen wat voor design en kleur een schoen moet hebben?” Door de consument zelf de schoen te laten maken die zij willen, vergroot je de koopintentie bij de klant. De kans is dus groter dat het zelfontworpen product eerder aangeschaft zal worden in tegenstelling tot een keuze uit een door Nike ontworpen schoenencollectie. Het bedrijf had al vroeg door wat co-creatie voor waarde kon hebben voor de verkoop van hun schoenen.
Nike ID ontstond doordat de behoefte er bij de klant was om zelf het ontwerp van de schoen te bepalen. Dit stelde de consument in staat om een schoen te dragen die een persoonlijke touch heeft. Nu kunnen liefhebbers van de klassieke Air Max zelf kiezen uit het ontwerp, kleuren en kunnen zij zelfs hun eigen naam op de schoen zetten. De kopers van deze schoenen voelen zich meer verbonden met het merk. Hun eigen naam staat ten slotte op een product van Nike.
Co-creatie wil niet zeggen dat het product of dienst te gepersonaliseerd moet zijn. Het gaat voor de klant om de beleving dat hij of zij echt iets bij heeft gedragen aan het productieproces. Het gaat niet alléén om gevoel: ook dat het product beter aansluit op wat de doelgroep belangrijk vindt en wat past bij het oplossen van hun probleem of het invullen van hun behoefte.
Nike ID is natuurlijk het perfecte voorbeeld van het toepassen van co-creatie. Inmiddels is dit ook doorontwikkeld in de meeste voetbalschoenen van Nike. Ze moeten altijd blijven variëren in personalisatie keuzes zodat het nooit “gewoon” wordt.
Van de ene op de andere dag co-creatie inzetten is niet zomaar gedaan. Het vraagt een verandering in de denk- en werkwijze. Co-creëren draait niet alleen om een bepaalde manier van werken, maar ook om het voeren van een bepaalde bedrijfscultuur die zich volledig op de klant richt. Hierbij wil je jouw bedrijf zodanig inrichten dat consumenten op allerlei manieren en in diverse fasen betrokken worden bij het productieproces. Daarmee stel je jezelf kwetsbaar op, want je geeft de klant veel invloed op beslissingen en ontwikkelingen.
Een open cultuur is de sleutel tot succes. Als organisatie moet je continue open staan voor feedback, nieuwe ideeën en adviezen van de eindgebruikers. Zij gebruiken tenslotte jouw product of dienst en kunnen het beste aan je vertellen wat er nog mist aan het product of hoe de service verbeterd kan worden.
Dit waren interessante cases om als ondernemer over co-creatie te lezen, maar hoe kun je jouw organisatie inrichten voor co-creatie? Bij bedrijven die co-creatie hebben toegepast is te zien dat zij een goede relatie hebben met de klant. Met co-creatie is het niet het bedrijf, maar zijn het de wensen van de doelgroep die duidelijk voor ogen moeten zijn. Een aantal tips om jouw bedrijf co-creatie ready te maken:
1. Focus op het zowel het proces als het eindresultaat
De verkoper moet de motivaties van de eindgebruiker begrijpen. Maar ook de beleving voor de klant creëren door ze mee te nemen in het proces.
2. Maak klanten actieve partners
Betrek klanten bij ieder stadium van het productieproces. Klanten moeten gezien worden als partners die zelf zorgen een hogere klanttevredenheid.
3. Ontwikkel de beste oplossing voor de klant en de organisatie
De verkoper moet de mogelijkheden van de organisatie benutten en de focus leggen op de meest gunstige oplossing voor de klant en de organisatie.
4. Blijf met de klant in gesprek en bouw relaties op
De organisatie moet constant in gesprek zijn met de klant. Luister naar de klant en vertaal deze klantbehoeften naar verbetering in het product, dienst of de service.
Laat vooral ook de eindgebruiker weten dat er geluisterd wordt naar de klant en dat er ook serieus wat aan gedaan wordt. Ook de consument mag weten wat er al gedaan is door middel van co-creatie in jouw bedrijf. Dit zal alleen nog maar meer awareness creëren en potentiële klanten aantrekken. Voor dit bereikt kan worden, zullen veranderingen plaats moeten vinden in de manier waarop je nu zaken doet. Actief communiceren met de klant gebeurt niet op korte termijn. Hier is een grondig onderzoek voor nodig en de expertise van marketingspecialisten.
Welke ondernemer wilt dat nou niet? Co-creatie levert de volgende voordelen op: kostenbesparing, betere klantrelaties, innovatieve productontwikkelingen en producten die precies overeenkomen met de behoeften van de eindgebruiker. Wil je de klantbeleving en de relatie met jouw klant naar een hoger niveau brengen en daarbij de salesfunnel een volledige transformatie geven? Dutch Blue kan daarvoor zorgen. Wij gaan graag met je om tafel zitten om te kijken waar mogelijkheden liggen voor jou om co-creatie toe te passen in jouw bedrijf. Wacht niet langer en neem direct contact met op ons op.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.