Naar aanleiding van koningsdag leek het ons interessant om in het internet cliché van de online marketing en met name de SEO te duiken en te evalueren hoe het hier nou mee zit. Content is king, is dit nog wel echt zo?
Verschillende internetgoeroes hebben in het verleden het mantra van content is king veelvuldig herhaald. Dit mantra, ooit geïntroduceerd door Bill Gates, houdt in dat het van groot belang is dat de content, dus de tekst en het beeldmateriaal op je website, relevant is voor jouw doelgroep. Goede content zorgt voor een verhoging in interactie en conversie.
Hiermee komen we op het volgende punt namelijk:
Goede content is afhankelijk van het doel van de content en van uw doelgroep. Een jonge doelgroep zal waarschijnlijk veel eerder via een mobiele telefoon naar je content surfen (meer dan 50%) van de zoekopdrachten wordt tegenwoordig via smartphone gedaan) en mannen reageren anders op je content dan vrouwen. Een zakelijk publiek moet anders aangesproken worden dan mensen die zoeken naar een vakantie en ga zo maar door. Het is dus belangrijk dat u uw doelgroep scherp heeft.
Naast dat het aan moet sluiten bij uw doelgroep is het ook van belang dat de content op een manier geschreven is die ervoor zorgt dat mensen verder willen lezen. Zogenaamde “engaging and compelling storytelling”. Uw producten zijn misschien perfect geschikt voor volwassen huisvrouwen met drie kinderen en een hond, maar als u een verhaal vertelt moet u wel hun aandacht vast kunnen houden.
Ook is het van groot belang dat uw content een trigger of call to action heeft die mensen die uw content zien of lezen ertoe verleidt om een (door u gewenste) actie te ondernemen.
U kunt bijvoorbeeld in uw bericht mensen aansporen andere pagina’s of artikelen te bekijken die relevant zouden kunnen zijn of u eindigt met een call-to-action waar u uw bezoekers aanspoort zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief of contact op te nemen voor meer informatie.
Goede content is tevens uniek (dus niet een artikel van iemand anders dat u naar uw eigen website hebt gekopieerd) en geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dubbele content rankt sowieso lager en wordt in extreme gevallen zelfs bestraft door Google. Hoewel dit niet bijzonder vaak voorkomt is het niet aan te raden.
Door goede en relevante content te publiceren kunt u verschillende dingen bereiken met uw website.
Koningsdag is voor u als bedrijf misschien wel een mooie inhaker, een kans om met een mooie post op Facebook of Twitter verkeer naar uw website te genereren.
Maar al het verkeer naar uw website is weinig waard als het uw website direct weer verlaat omdat uw website slecht geoptimaliseerd is en geen interessante content bevat.
Als u dus besluit (een van) uw product(en) op social media te delen met een slimme woordspeling of pakkende tekst en een link naar uw website, dan is het van groot belang dat ook de pagina waar uw bezoekers op uit gaan komen hoge kwaliteit content bevat welke zorgt voor actie, reactie, interactie en conversies.
Wij begrijpen dat het niet altijd even makkelijk is om te bepalen wat goede content is en om überhaupt content te bedenken en produceren. Daarom willen wij u graag helpen met het behalen van online succes. Neem contact met ons op en onder het genot van een stroopwafel en een goede kop koffie helpen wij u graag met het creëren van hoge kwaliteit content voor uw website.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.