Contentmarketing is iets waar alle organisaties zich al een aardige tijd mee bezig houden. Doordat we ons allemaal 24/7 online bevinden is het ook logisch dat iedereen hierop wil inspelen. Maar nu er zoveel content wordt aangeboden spring je er als organisatie niet zomaar tussenuit. Hoe kan jij er nu voor zorgen dat de content van jouw organisatie bij iedereen in het oog valt? In dit artikel geven we tips hoe je hier relevante content kunt zorgen.
Doordat we allemaal 24/7 online zijn bepalen we zelf ook welk pad we online bewandelen. We hebben altijd alle content tot ons bezit en we bepalen zelf welke content we bekijken en wanneer dat we dit doen. Hierdoor wordt er ook een andere aanpak verwacht betreft contentmarketing. Consumenten hebben tegenwoordig vooral behoefte aan betekenis en hier kan je dus op inspelen met de content die je plaatst. Zoals al eerder in het artikel contentvalkuilen is beschreven gaat het niet om het zoveel mogelijk plaatsen van content, maar het plaatsen van kwalitatieve content.
Bij het plaatsen van je content moet je je afvragen of de content relevant is voor hetgeen je aanbiedt. En plaats je de content op het juiste moment? Wanneer jij bijvoorbeeld een restaurant hebt waar alleen gezonde maaltijden worden bereid kan je hier content over plaatsen op jouw website. Heb jij een blogartikel over het maken van gezonde ijsjes, dan is het verstandig om deze blog in de zomer te plaatsen. Aangezien er in de zomer meer ijsjes worden gegeten dan in de winter.
Daarnaast gaat het om de betekenis van de content. Is het voor jouw doelgroep haalbaar om deze ijsjes te maken? Heb jij hiervoor een goede beschrijving in jouw blog staan? Of heb je een video geplaatst hoe je deze ijsjes het beste kunt maken?
En wanneer jij alleen maar gebruik maakt van streekproducten in je maaltijden, die zo van het land komen bij een boer bij jou in de buurt, is dit ook een element van betekenis. Het plaatsen van content hoe jij aan jouw producten komt is in dit geval zeker relevant. Misschien een leuke vlog over jullie samenwerking en wat de samenwerking voor jullie betekent?
De tijd van storytelling is voorbij en we stappen over naar truthtelling. Mede doordat de betekenis voor de consument zo belangrijk is geworden doen verhaaltjes er niet meer toe. Het gaat om de waarheid voor de consument, omdat dit echt betekenis heeft. Ga dus goed na waar jouw doelgroep blij van wordt om te lezen en schrijf hierover, maar wees altijd eerlijk. Maak dingen dus ook niet mooier dan ze zijn en zorg ervoor dat je hetgeen je schrijft ook altijd waar kan maken. Dus maaltijden alleen serveren als ze ook daadwerkelijk echt gezond zijn wanneer je gezonde maaltijden verkoopt.
Ook dit sluit weer aan op de betekenis waar de consument enorme behoefte aan heeft. Biedt als organisatie video’s aan waarin bijvoorbeeld de werksfeer goed in beeld wordt gebracht of de ervaring van de klanten. Een video van klanten die jouw restaurant bezoeken en hierin hun ervaring delen zorgt voor open, eerlijke en transparante beoordelingen.
Deze video’s kan je ook plaatsen op social media waar men tegenwoordig het meeste gebruik van maakt. In de video’s dient het te gaan om echte inhoud, waardoor de afstand tussen organisaties en consument wordt verminderd. Wanneer je consumenten weet te raken met jouw video’s en je vertrouwen bij ze opwekt zullen zij vaker jouw content bekijken. Het gaat om de persoonlijke aandacht waar de consument behoefte aan heeft.
Om ervoor te zorgen dat jij de content plaatst waar jouw doelgroep behoefte aan heeft moet je wel weten waar zij behoefte aan hebben. Vraag aan jouw doelgroep wat zij graag willen weten en willen zien. Door goed te luisteren en aan hen te vragen waar zij behoefte aan hebben kan je hierop inspelen. In samenwerking met jouw doelgroep kan jij ervoor zorgen dat jij hen enthousiast maakt met de content die je plaatst. En hierdoor zullen zij zeker terugkeren!
Plaats jij al content maar wil je deze graag verbeteren? Of heb je hulp nodig bij het onderzoek van de behoeften van jouw doelgroep? Het kan ook zijn dat je dit allemaal wel weet maar hulp nodig hebt bij het schrijven van jouw content of iets dergelijks. Wij hebben genoeg experts in huis die jou hiermee kunnen helpen! Dus heb je hulp nodig twijfel dan niet en neem contact met ons op! Het is ook altijd mogelijk om een afspraak in te plannen en onder het genot van een kop koffie en een stroopwafel de opties te bespreken.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.