Het klinkt misschien raar, maar geef de essentie van jouw boodschap meteen weer in het begin van je tekst.De lezer weet meteen waar het om gaat, en kan zelf bepalen of het interessant genoeg is om te lezen. Zoals je in een eerder blog artikel al kon lezen is de spanningsboog bij generatie Z nog korter geworden. Daarom is het belangrijk dat je op een andere manier gaat schrijven.
De essentie van de boodschap wordt meteen beschreven. De lezer kan direct bepalen of de tekst interessant is, en vragen die bij de lezer worden opgeroepen worden later in de tekst beantwoord. Als schrijver moet je dus nagaan wat de lezer voor vragen zou hebben bij het lezen van jouw tekst.
Je begint dus met het blootgeven van de boodschap (intro), vervolgens beantwoord je de vragen die mogelijk worden opgeroepen bij de lezer (body) en je sluit af met interessante feiten (tale). Of je eindigt juist met bijvoorbeeld een leuke quote. Bij de laatste alinea van jouw tekst moet je er altijd rekening mee houden dat deze weggedacht kan worden. De belangrijkste informatie komt al naar voren in de intro en de body.
Het nadeel van deze manier van schrijven is dat de boodschap van jouw tekst meerdere malen naar voren komt. Zowel in de intro als in de body zal deze worden benoemd, omdat je in de body uitleg geeft over de boodschap die je over wilt brengen.
Het voordeel is dat voor de lezer meteen duidelijk is waar de tekst over gaat. De lezer bepaalt bij het begin of de tekst interessant is, mensen zullen gedurende de tekst ook minder snel afhaken. Daarnaast zorgt deze manier van schrijven ervoor dat je een goede structuur kunt maken in je tekst. Het scheiden van hoofd- en bijzaken wordt makkelijker door jezelf vragen te stellen. Leef je in de lezer van jouw tekst en wat voor vragen er mogelijk bij de lezer worden opgeroepen. Dit zorgt er meteen voor dat informatie voor de lezer relevant is, omdat de tekst geschreven is aan de hand van zijn of haar vragen. Je voorspelt wat de lezer wil weten en hierdoor blijft de tekst boeiend.
Het is niet voor iedere tekst die je schrijft relevant om deze nieuwe manier van schrijven toe te passen. Wanneer je een boek schrijft waarin de spanning wordt opgebouwd naar een bepaald element toe, is het niet aan te raden deze manier van schrijven toe te passen. Je wilt natuurlijk de clou van het verhaal niet meteen prijsgeven.
Het principe van de omgekeerde piramide is vooral relevant wanneer je een aanbeveling doet of een conclusie trekt. Dus voor jouw organisatie kan het wel eens relevant zijn om op deze wijze meteen de aandacht van de lezer te trekken.
Wil je meer handige tips & tricks? Je kunt altijd contact met ons opnemen en dan kijken we samen wat we voor jou kunnen betekenen.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.