Een mobiele hit scoren met App Store Optimization.

ASO klinkt niet heel vriendelijk. Maar in dit geval staat het voor App Store Optimization, oftewel het optimaliseren van uw app store pagina om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te belanden....
Conversie

ASO klinkt niet heel vriendelijk. Maar in dit geval staat het voor App Store Optimization, oftewel het optimaliseren van uw app store pagina om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te belanden. Weten hoe u de volgende App Store hit scoort? Lees snel verder!

Een goed begin is het halve werk

Een van de simpelste manieren om te zorgen dat u gevonden wordt in app stores is het kiezen van de juiste categorie. Een deel van uw potentiële gebruikers zullen uw app namelijk ‘bij toeval’ tegen het lijf lopen bij het doorbladeren van een categorie. Aangezien deze veelal gesorteerd zullen zijn op kenmerken als het aantal downloads of gegenereerde omzet, is het zaak een categorie te kiezen waarbinnen u op deze gebieden kan concurreren en tegelijkertijd toch relevante gebruikers zult vinden.

Het bepalen van uw zoekwoorden voor App Store Optimization

Een van de meest gebruikte manieren waarop een gebruiker nieuwe apps vind is via de zoekfunctie van de App Store of Google Play. Om hierin goed gevonden te worden, is het allereerst belangrijk dat u weet op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden. Kies uw zoekwoorden gebaseerd op de zoekwoorden die de concurrentie in soortgelijke applicaties gebruikt, maar kijk ook naar de woorden die gebruikers in reviews gebruiken. Pik hier vervolgens de termen uit waarop u gezien kan scoren. De termen verwerkt u in de omschrijving en eventueel in de naam van de app.

App store reviews en ASO

Hoewel het aantal downloads in de meeste gevallen de belangrijkste bepalende factor is voor uw ranking in een app store, is het zeer waarschijnlijk dat ook reviews een rol spelen. Hoewel het niet te voorkomen is dat sommige reviews minder lovend zijn, is het in de meeste gevallen mogelijk (en aan te raden) direct op een negatieve review te reageren. Het is vervolgens niet ongewoon dat een negatieve review op die manier uiteindelijk een positieve review wordt.

Ook hoog in de zoekresultaten belanden?

Hoewel bovenstaande tips een mooie voorzet geven om met ASO uw downloads te doen toenemen, is er veel meer te doen om uw applicatie bovenaan de downloadlijsten te krijgen. Zo zijn er bijvoorbeeld talloze best practices voor app iconen, screenshot en video trailers. Wilt u meer weten over wat we bij Dutch Blue met behulp van ASO voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.