Webshops
Home > Actueel > Online succes met een Facebookcampagne Facebook is hét social media platform waar veel gebruik van wordt gemaakt. Het is één van de belangrijkste online places to be voor bedrijven om campagnes te voeren voor een bepaald product of merk. Natuurlijk is een succesvolle Facebookcampagne opstellen allesbehalve eenvoudig, want waar begint u? Welk doel wilt u ermee bereiken? Wat is het budget? Welke advertentie past het best bij uw doelgroep? En hoe haalt u het meest uit de Facebookcampagne door deze op een effectieve manier te optimaliseren?
Facebook is een goudmijn voor bedrijven, omdat een groot publiek bereikt kan worden. Het vraagt heel wat planning, maar wanneer u het goed doet, is het resultaat online succes! En laat dat nu precies zijn wat u wilt bereiken. De volgende tips helpen u als ondernemer om een succesvolle Facebookcampagne op te zetten.
1. Bepaal de doelstelling
Vraag uzelf allereerst af wat u wilt bereiken met de Facebookcampagne. Als er geen duidelijke doelstelling is, wordt het lastig om te bepalen of het gewenste resultaat daadwerkelijk is behaald. Bepaal daarom in welke fase van het aankoopproces uw (potentiële) klant zich bevindt.
Kies voor een campagnetype die aansluit bij de doelstelling. De structuur in een campagne is essentieel. Chaos ontstaat immers snel en dat wilt u vermijden. Wilt u de naamsbekendheid vergroten? Wilt u dat men overweegt om uw product of dienst te proberen? Of is uw doel om de omzet te verhogen? Facebook biedt verschillende campagnesoorten voor verschillende doelstellingen.
2. Kies de juiste doelgroep
De doelstelling en de doelgroep hangen met elkaar samen. Stel dat uw doel is naamsbekendheid te vergroten, dan heeft u waarschijnlijk ook een bepaalde omgeving in gedachten. In de vorige stap heeft u dan gekozen voor een naamsbekendheid-campagne. In deze stap specificeert u dit doel en bepaalt u de regio. Er zijn veel mogelijkheden om de doelgroep af te bakenen: van zeer breed (door middel van locatie) naar zeer specifiek (met behulp van bijvoorbeeld e-mailmarketing).
Des te specifieker de targeting, des te kleiner de doelgroep en des te meer u per klik moet betalen. Liever minder leads met veel potentie dan enorm veel leads met weinig potentie! De kans dat een potentiële klant wordt omgezet naar een actieve klant is in de eerste situatie immers veel groter.
3. Beslis waar de advertentie geplaatst wordt
De eerste stappen zijn gezet en de Facebookcampagne begint vorm te krijgen. Nu moet worden bepaald waar u uw advertenties wilt plaatsen. In het wilde weg adverteren op Facebook is namelijk een fout die veel ondernemers maken. Om uw doelgroep te bereiken, is het van belang dat u rekening houdt met targeting. Facebook schakelt automatisch alle mogelijke plaatsingen in die bij uw campagne kunnen worden toegepast, maar het is noodzaak om kritisch te kijken naar de plaatsingen. Sommige advertenties zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor mobiele websites.
Vrijwel iedereen is tevens bekend met Facebook Messenger. Maar wist u dat u er ook voor kunt kiezen om via Facebook de advertentie op Instagram te plaatsen? Facebook heeft net als Google een zogenaamd Audience Network. Met het Audience Network kunt u met uw advertentie ook buiten Facebook uw doelgroepen bereiken. Denk aan websites en in apps op verschillende apparaten, zoals computers, mobiele apparaten en verbonden tv’s. Het netwerk gebruikt dezelfde targeting, statistieken en weergave om te zorgen dat elke advertentie in het Audience Network u helpt uw campagnedoelen te bereiken voor de effectiefste prijs.
4. Bepaal het budget
Op basis van de doelstelling, doelgroep en de plaatsingen kunt u op basis van het aantal vertoningen op Facebook inschatten hoeveel het benodigde budget is. Waarschijnlijk had u al een bepaald budget in gedachte. Als de doelgroep te groot is komt u waarschijnlijk budget tekort. Is de doelgroep te klein, heeft u misschien wel veel over van het budget.
Wanneer u heeft bepaald hoeveel u gaat besteden aan de campagne, kunt u kiezen hoe u dit bedrag in gaat zetten. Dit kan bijvoorbeeld per dag of gedurende de looptijd van de advertentie. U kunt er daarnaast voor kiezen om te betalen op basis van het aantal clicks (cost per click), het aantal vertoningen (cost per mile) of op basis van de conversie (cost per action).
5. Maak een planning
Bij deze stap maakt u een keuze met betrekking tot de looptijd van de Facebookcampagne. U kunt de campagne laten doorlopen tot het vastgestelde budget is bereikt of u kunt de campagne voor onbepaalde tijd laten doorlopen. Bedenk de start- en einddatum waarbij u rekening houdt met uw doelgroep. Onder werktijd zullen bijvoorbeeld veel ondernemers immers minder actief zijn op Facebook dan in hun vrije tijd. Via Facebook kunt u eenvoudig aangeven wanneer u de advertentie wilt laten plaatsen.
6. Geef de advertentie vorm
Alle belangrijke beslissingen betreft de campagne zijn inmiddels gemaakt. De doelgroep is bepaald, het budget is vastgesteld en de planning is bekend. Het enige wat nu nog ontbreekt is de advertentie zelf! Zie de advertentie als uw visitekaartje. Hiermee laat u een indruk achter bij het publiek. De advertentie is het enige van de gehele Facebookcampagne waar uw doelgroep mee geconfronteerd wordt.
Creëer meerdere advertenties, zodat de doelgroep een gevarieerd aanbod krijgt en niet verveeld raakt. Een ander bijkomend voordeel is dat je op basis van de resultaten kunt bepalen welke advertentie het best scoort bij het publiek. In een later stadium kunt u vervolgens verder adverteren met slechts deze advertentie.
7. Optimaliseer de Facebookcampagne
Als de campagne van start is gegaan en de advertenties live staan, is het belangrijk om te onthouden dat het opzetten van de campagne slechts het begin is. De optimalisatie ervan is eveneens belangrijk. Stel dat de campagne geen succes is, dan weet u dat natuurlijk het liefst zo snel mogelijk! Monitor de resultaten gedurende de hele campagne: werkt de advertentie? Welke doelgroep scoort wel? Welke advertentie presteert het best? Stuur de campagne daarna bij aan de hand van uw bevindingen.
Schakel een expert in!
Aan de hand van deze stappen komt u in de goede richting. Een goede Facebookcampagne vereist echter veel meer kennis. Heeft u deze kennis niet in huis? Of heeft u simpelweg zelf geen tijd om een hele campagne op te zetten? Dutch Blue is de ideale partner. Online succes bereiken is een complexe zaak, maar wij weten precies hoe wij u kunnen helpen. Het creëren van een social media strategie is essentieel om uw bedrijf online in de kijker te zetten, het aantal bezoekers op te krikken, en dus uiteindelijk meer succes te creëren! Wilt u meer informatie, of toch liever een (vrijblijvend) kennismakingsgesprek? Neemt u dan contact op met onze professionals!