Hoewel featured snippets al twee jaar geleden gelanceerd werden, lijkt dit Google-concept nog niet optimaal gebruikt in de wereld van het world wide web. Hoogste tijd dus om hier wat meer aandacht aan te besteden. Met de onderstaande tips kan u uw website hoger laten eindigen in de zoekresultaten van Google en tegelijk uw website aantrekkelijker maken.
Featured snippets zijn korte en bondige antwoorden op concrete vragen die u in het Google zoekvenster intypt. Featured snippets komen op de hoogste positie in de Google-zoekresultaten terecht, maar wel net onder de advertenties. Het antwoord dat als featured snippet weergegeven wordt staat in een grijs kadertje en onder het antwoord vindt u een link naar de website. Probeer het zelf eens uit in Google door de vraag “Wat is voetbal” in te geven. Bij het laatste ziet u (op dit moment) dat het featured snippet geleverd wordt door Wikipedia.
Is het niet gewoon de meest populaire website die normaal ook het hoogst in de zoekresultaten eindigt die de featured snippet mag leveren? Nee, toch niet. Onderzoek in de digitale marketing heeft aangetoond dat soms de “underdog” toch een sprong naar voren maakt. Het is namelijk belangrijk hoe u uw webpagina’s opstelt. Stel, u bent een leverancier van voetbalshirts voor kinderen en u wilt uw bekendheid via Google verhogen, dan kan u overwegen om op uw website een concreet item te plaatsen met als heading “Wat is voetbal”, met daaronder dan een kernachtige zin die het spel met de bal uitlegt. Met wat geluk sleept u het featured snippet in de wacht.
Websites die het “featured snippet” antwoorden binnen weten te rijven, zien het aantal clicks als een raket de lucht in schieten. De featured snippet zorgt dus voor een enorme exposure bij het surfende publiek. Het is daarom uiteraard niet zo dat iedereen die even uw website bezoekt meteen ook klant zal worden, maar de aandacht is getrokken. In die zin moet u Google bekijken als publicitair medium. Als u een reclameaffiche langere tijd op een zichtbare plaats laat hangen, dan is de kans ook groter dat meer mensen hem gaan opmerken. Net zoals televisiereclame in prime time ook beter bekeken wordt. Featured snippets zijn uw prime time reclameblok. En het verschil met andere media is dat het gratis is.
Google beïnvloeden? Alles gebeurt toch via zoekalgoritmes? Dat is waar, maar met wat achtergrondkennis is het proberen scoren van featured snippets een mooie uitdaging voor content managers. Een interessant concept voor een bedrijf is bijvoorbeeld een kennisbank over uw product. U bent van plan om de informatie over uw product online te zetten? Goed idee! Stel de informatie dan evenwel zo samen dat de content steeds een soort antwoord is op concrete vragen. Maak van een titel of tussentitel een vraag, en geef daarop korte, heldere antwoorden. Ook al krijgt uw firma niet meteen het featured snippet, dan nog maakt u de content van uw website gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk.
Benieuwd hoe featured snippets uw website hoger in de zoekresultaten uit kan laten komen? Neem dan contact met ons op en wij helpen u graag!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.