Gebruik van visuals in e-mails zorgt voor groot succes!.

Dagelijks openen we onze mailbox en krijgen we allemaal een hoop mails binnen. Niet alle mails worden gelezen, en daarom is het belangrijk dat jouw mail zo interessant is dat deze wel altijd wordt...
Actueel

Dagelijks openen we onze mailbox en krijgen we allemaal een hoop mails binnen. Niet alle mails worden gelezen, en daarom is het belangrijk dat jouw mail zo interessant is dat deze wel altijd wordt geopend. Er zijn verschillende doelstellingen die behaald kunnen worden met e-mail marketing. Voor een succesvolle start zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, onder andere het gebruik van visuals in je mails. En hoe zorg je er nou voor dat je dit goed toepast?

Infographic mail

Het is niet de bedoeling dat je zomaar een visual in je mail plaatst, omdat je het gewoon een mooie afbeelding vindt. De visual moet goed aansluiten op hetgeen je over wilt brengen aan de ontvanger. Je kunt gebruik maken van e-mail marketing voor nieuwsbrieven of bijvoorbeeld om kortingen aan te prijzen. Door hier een visual aan toe te voegen wordt het interessanter voor de ontvanger om de mail door te nemen en tot actie over te gaan. Wanneer je een afbeelding toevoegt die niet aansluit op het nieuws dat je wilt delen zal een groot gedeelte afhaken en dus jouw boodschap niet meekrijgen.

Omnichannel marketing

Klanten vinden het belangrijk dat zij op alle kanalen hetzelfde aantreffen. Het is belangrijk dat je voor eenheid zorgt zowel in hetgeen je aanbiedt als de visuele uitstraling. Bij sommige bedrijven is er nog een onderscheid in kanalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een korting die online wel krijgt, terwijl deze korting niet van toepassing is in de fysieke winkel.

omnichannel

Klanten vinden het prettig als zij zelf kunnen kiezen via welke kanaal zij jouw diensten of producten afnemen. Om ervoor te zorgen dat zij die eenheid ervaren dienen al jouw kanalen dus op elkaar te zijn afgestemd. Zowel in jouw mail als op jouw website of social mediakanaal moet meteen zichtbaar zijn wat je aanbiedt en wat de eventuele acties zijn. Alle visuals dienen dus ook op elkaar afgestemd te zijn, omdat dit ook zorgt voor herkenning. Zorg er dus voor dat de visual in jouw mail aansluit op de visuals die (actueel) op jouw andere kanalen zichtbaar zijn.

Wat voor bestandstype – PNG, JPG of GIF – kan ik het beste gebruiken?

Alle drie de bestandstype hebben eigen voor- en nadelen, en de voorkeur voor het bestandstype is dus afhankelijk van het doel van de afbeelding. Een groot verschil tussen de bestandstypen is dat PNG en JPG miljoenen kleuren bevatten en GIF maar 256 kleuren. Het voordeel hiervan is dat een GIF-afbeelding sneller is geladen. Daarnaast kan je met een GIF-bestand ook animaties maken en deze verzenden. Het is als het ware een hele korte video, een momentopname die je mee kunt versturen.

Het verschil tussen PNG en JPG zit hem niet in het aantal kleuren, maar in het verloop van de kleuren. JPG comprimeert de foto’s om ervoor te zorgen dat de afbeelding snel geladen kan worden. De keuze voor een JPG-bestand is voornamelijk gebaseerd op de bestandsgrootte. Er gaat enige kleurkwaliteit verloren en hierdoor ontstaat er een groter verschil in contrast.

Het voordeel van PNG-afbeeldingen is dat er geen harde scheiding is bij de transparantie en dit is weer wel het geval bij een GIF-afbeelding. Doordat er gebruik wordt gemaakt van meer kleuren is een zachtere overgang mogelijk bij een PNG-afbeelding. Dit zorgt er wel voor dat de bestanden groter zijn dan bij JPG-bestanden. Afhankelijk van het doel van het bestand kies je dus voor een bepaald bestandstype.

PNG JPG GIF

Verhouding tekst en visual

Wanneer je een e-mail verstuurd dien je er rekening mee te houden dat jouw e-mail op de juiste manier bij de ontvanger terecht komt. Bij een mail die namelijk alleen uit een visual bestaat is de kans groot dat deze wordt gezien als spam. Hierdoor zal je mail vaak niet gezien worden en daarom is het nog steeds belangrijk tekst hieraan toe te voegen.

Een eindeloze lap met tekst is niet aantrekkelijk voor de lezer en houdt daarom ongeveer 500 karakters aan. Hierdoor is de tekst makkelijk scanbaar en weet de lezer snel of de mail relevant is.

Is jouw visual zichtbaar?

Niet bij iedere mailbox worden visuals meteen getoond en de oplossing hiervoor is een ALT-tekst. Door de ALT-tekst in te voeren wordt deze tekst getoond op de plaats van de visual. Hierdoor is de lezer ervan op de hoogte dat er een visual in de mail is verwerkt en of deze relevant is.

Maak de lezer dus nieuwsgierig door een goede ALT-tekst toe te voegen. Wanneer je de lezer nieuwsgierig maakt is de kans groter dat zij ervoor kiezen de visual te tonen. En dit maakt jouw mail weer interessanter voor de lezer.

Verschillende apparaten

Het laatste element waar je rekening mee dient te houden is het tonen van de afbeelding op verschillende apparaten. Veel mensen openen hun mail via hun smartphone en de afbeelding wordt dan weer in een ander formaat getoond. Zorg er dus voor dat jouw visual goed zichtbaar is op ieder apparaat.

Een visual wordt kleiner getoond op een kleiner scherm en het zou jammer zijn als belangrijke details hierdoor wegvallen. Ook bij de keuze van jouw visual moet je dus rekening houden waarop deze mogelijk wordt getoond.

De beste keuze

Om ervoor te zorgen dat je bij al deze stappen de juiste keuze maakt kunnen wij jou helpen tot het grote online succes. Wij zorgen namelijk al 10 jaar voor online successen en helpen jou hier ook graag bij! Dus kunnen wij hierin iets voor jou betekenen? Neem dan contact met ons op!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.