Google gaat advertenties blokkeren. Het grootste advertentiebedrijf ter wereld is van plan online-advertenties te vertragen of te blokkeren in haar eigen browser. De reden achter deze dubbelzinnige mededeling zou zijn dat Google een snellere werking van het web nodig heeft om te blijven concurreren met Facebook. Google heeft de plannen nog niet bevestigd, maar verwijst wel naar de nauwe samenwerking met een coalitie van advertentiebedrijven. Deze bedrijven streven naar minder opdringerige online advertenties. Wat kan dit (mogelijk) voor u betekenen? En kan uw web-advertentie de nieuwe advertentiefilter straks overleven?
Het internet heeft haar omvang te danken aan toegankelijke gratis websites die draaien op advertentie-inkomsten. Adblockers zijn al een tijd in opmars. Inmiddels weert meer dan tien procent van de wereldwijde internetters advertenties door middel van adblockers. Gratis websites voelen dit in hun portemonnee. De web-advertentie wordt steeds minder van deze tijd. Denk bijvoorbeeld aan bewegende banners met geluid; deze zijn opdringerig en halen de vaart uit het internet. Advertenties zitten eigenlijk maar in de weg, zeker op mobiele telefoons met een beperkte databundel.
Bovendien kunnen online advertenties kwaadaardige software bevatten. Vaak wordt de inhoud van de advertentieruimte die partijen verkopen en doorverkopen niet goed gecontroleerd. Het weren van advertenties scheelt dataverbruik, lange laadtijden en vermindert de kans op kwaadaardige software. Het filteren van advertenties scheelt daardoor veel ergernissen op het internet.
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Met een eigen filter lijkt Google zich te willen verdedigen tegen filters zoals AdBlock Plus. Deze Duitse start-up vraagt advertentienetwerken, zoals Google, geld om niet geblokkeerd te worden. AdBlock Plus creëert hiermee een gevoel van gijzeling onder de online uitgevers. De advertentiefilter van Google zou binnen Chrome als eerste in werking moeten treden. Google is van mening dat een advertentiefilter in Chrome een optie moet worden, een volledige blokkade zien zij niet als oplossing.
Een idee van Google is om het laden van advertenties uit te stellen, zodat eerst de inhoud van de webpagina wordt getoond en vervolgens pas de advertenties. De eerste aanzet daarvoor is al gegeven. Nu maken advertenties nog een webpagina-log om uit te kunnen rekenen of ze wel zichtbaar zijn, zo worden zij namelijk betaald. Dit wordt elke tien milliseconde gecontroleerd. Volgens Google een omslachtige en tijdrovende manier waarvoor veel javascript nodig is. Sinds Chrome 51 zijn ‘zichtbaarheidsberekeningen’ makkelijker zodat advertenties overbodige codes kunnen schrappen. Wellicht dat het filter in Chrome, advertenties op deze technische eigenschappen gaat controleren.
Een soepele werking van het web heeft Google nodig om te blijven concurreren met de andere grote advertentiekoper Facebook. Echter liggen er wel risico’s op de loer met de beslissing om advertenties te weren. Als de meest gebruikte internetbrowser ter wereld alle advertenties weg filtert, behalve die van Google’s eigen advertentienetwerken, zal dit zonder twijfel leiden tot klachten over machtsmisbruik. Google heeft de handen al vol aan verschillende EU-onderzoeken naar machtsmisbruik binnen de zoekmachine, en besturingssysteem Android.
De experts van Dutch Blue zijn altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Zorg ervoor dat uw web-advertentie straks nog wél relevant is en niet wordt gefilterd door Google. Maak een (vrijblijvende) afspraak en laat u adviseren door één van onze professionals. Laat ons het denkwerk voor u doen! De koffie staat altijd voor u klaar.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.