Google Marketing Live 2018 – De belangrijkste highlights.

Eerder deze maand vond Google Marketing Live 2018 plaats in San Jose, Californië, het marketing event dat Google jaarlijks organiseert. Elk jaar onthult Google hier de tofste nieuwe ontwikkelingen...
Zoekmachines

Eerder deze maand vond Google Marketing Live 2018 plaats in San Jose, Californië, het marketing event dat Google jaarlijks organiseert. Elk jaar onthult Google hier de tofste nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing, er zijn weer genoeg nieuwe mogelijkheden en veranderingen om rekening mee te houden. Hieronder zullen we de belangrijkste highlights bespreken.

Google AdWords wordt Google Ads

Al de functionaliteit van het oude Google AdWords zal nog altijd blijven bestaan, maar de naam zal veranderen in Google Ads. Het is meer dan alleen een naamsverandering: met Google Ads wordt het nu ook makkelijker voor kleinere bedrijven. Bedrijven die minder tijd hebben om door de talloze opties heen te spitten, kunnen Smart Campaigns opzetten. Door gebruik te maken van ‘machine-learning’ zou een klein bedrijf dit al binnen enkele minuten voor elkaar kunnen krijgen: je geeft een doel en de locatie van je zaak op en de algoritmes van Google doen al het werk voor je. Helaas ben je met Smart Campaigns erg beperkt in je opties, of je de gewenste resultaten behaald is zeer afhankelijk van je product en branche.

Verder worden DoubleClick en Google Analytics 360 ondergebracht in het Google Marketing Platform, wat meer gericht is op de grote bedrijven, Double Click Search wordt Search Ads 360. Op 24 juli is deze overgang officieel geworden.

Verbeteringen aan Cross-Device Tracking

Google heeft aangekondigd dat Cross Device Reporting en Remarketing een optie wordt in Google Analytics: hierdoor is het nu ook mogelijk om klanten over meerdere apparaten te volgen, als ze hiervoor toestemming hebben gegeven, waardoor je je klanten beter kan analyseren, targeten en de customer journey in kaart te brengen. Dit is vooral handig voor remarketing (het aanbieden van producten voor een terugkerende klant): als de klant eerder alleen maar jouw producten heeft aangeschaft via zijn of haar laptop, maar nu besluit om op jouw website te kijken via zijn mobiel, kan je deze klant nu ook herkennen en hem gepersonaliseerde content aanbieden.

Responsive Search Ads

De beta van Responsive Search Ads was al een aantal maanden beschikbaar, maar de eerste versie zal de komende maanden uitgerold worden. Met Responsive Search Ads zal je in staat zijn om koppen en beschrijvingen voor advertenties die jij in hebt gevoerd automatisch te laten combineren door Google voor gepersonaliseerde ads. Responsive Search Ads kan ook meerdere en grotere teksten tonen. Het gaat om 3 koppen van 30 karakters en 2 beschrijvingen van 90 karakters, waardoor je in totaal 90% meer tekst ruimte hebt. Verschillende teksten die beter aansluiten bij een mogelijke klant verhogen de kans dat hij/zij op je advertentie klikt en uiteindelijk je product aanschaft.

Mobile Speed Score

Google heeft ook bekendgemaakt dat ze meer focus zullen leggen op de laadsnelheid van de landingspagina’s van advertenties: het maakt namelijk niet veel uit hoe effectief je advertenties zijn als de (potentiële) klant wegklikt omdat de pagina maar niet wil laden. Dit is nog steeds een veelvoorkomend probleem, zeker op mobiele telefoons. Met Mobile Speed Score (nu beschikbaar in Google Ads) is het mogelijk om te zien hoe snel de landingspagina’s van jouw advertenties zijn. Mobile Speed Score geeft een score weer tussen de 1 en 10 (1 als langzaamste, 10 het snelst) en wordt elke dag ge-update, waardoor je makkelijk kan zien welke pagina de meeste aandacht nodig heeft.

Smart Shopping

Via Smart Shopping kan je nu nog specifieker het Google-netwerk inzetten om nieuwe klanten en offline winkelbezoeken te behalen. Automated feeds worden ook behoorlijk verbetert: met automated feeds kan je Google automatisch een productfeed (lijst met mogelijke producten) laten samenstellen voor een klant. Google werkt nu ook samen met e-commerce bedrijven als Shopify, waardoor je (als je gebruik gemaakt van dit platform) nog makkelijker een shopping campagne op kan stellen en beheren.

Andere highlights

Andere ontwikkelingen die ook het noemen waard zijn, waren onder andere:

  • Youtube Maximize Lift: Met Maximize Lift zal je in staat zijn om gepersonaliseerde Youtube ads van een bepaald merk aan gebruikers te tonen die waarschijnlijk op het punt staan om een product aan te schaffen.
  • Lokale Campagnes: Een nieuw campagne type voor kleine bedrijven om mensen te stimuleren om offline hun zaak in de buurt te bezoeken.
  • Hotel Campagnes: Hotels zullen binnenkort in staat zijn om in Google direct hun advertenties boven aan de zoek-pagina te laten tonen (zoals Google Shopping).

De focus op ‘machine-learning’ en geïntegreerde platformen geeft een beeld van hoe Google marketing zich de komende tijd verder zal ontwikkelen: tot een slim, intuïtief platform dat het makkelijker zal maken om campagnes op te zetten en te analyseren, ook voor kleinere bedrijven. Kortom, het zijn ontwikkelingen die passen bij het algemene thema van de presentatie: “advertising that works for everyone” (“advertentie dat voor iedereen werkt”).

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.