Heb jij tags op je website om inzicht te krijgen in het internetverkeer dat je website bezoekt? Er zijn verschillende tags die je toe kunt voegen aan je website, zoals Google Analystics. Heb je verschillende tags in je website geïmplementeerd, maar kan je deze zelf niet beheren? Veel tags staan in de ‘back end’ en worden meestal door een developer te aangepast. Met Google Tag Manager heb je alle tags in één overzicht en kan je deze zelf beheren. In dit artikel lees je hoe je alle tags zelf in de hand hebt!
Optimalisatie
Om je website te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het tot meer conversies leidt, moet je weten wat je kunt verbeteren aan je website. Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Wat zijn de zoekwoorden die ze gebruiken? Wat zorgt ervoor dat je meer conversies genereert? Om hier achter te komen, maak je gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics, waarmee je waardevolle informatie verzamelt over het gedrag van je bezoekers.
Google Tag Manager (GTM) is gratis software van Google waarmee je het beheer van je tags centraliseert. Met deze tool is het niet nodig om codes aan te passen in de back end, maar kan je zelf makkelijk aanpassingen doen. Je hebt hier dus geen developer meer voor nodig. Dit zorgt er ook voor dat het proces sneller verloopt. Binnen een paar kliks heb je de aanpassingen gerealiseerd.
Om inzicht te krijgen in het verkeer dat je website bezoekt, worden vaak meerdere tags gebruikt. Voorbeelden van tags zijn Google Analytics tracking code, Google Analytics event codes, Adwords en de Facebookpixel. Google Analytics geeft je inzicht in al het verkeer dat op je website komt, hoe mensen op je website zijn gekomen en het apparaat waar ze gebruik van maken. Adwords geeft de conversies weer die je hebt behaald met je opgezette campagne.
Het voordeel is dat je met Google Tag Manager (GTM) al deze tags niet meer in verschillende bestanden hebt staan, maar in één overzicht. Een ander voordeel is dat Google Tag Manager je de mogelijkheid geeft de tags te testen. Het is belangrijk om je tags te testen, zodat je zeker weet dat ze werken voordat je deze publiceert.
Wat zijn tags, triggers en variabelen
In GTM werk je met tags, triggers en variabelen. De basis is de code die je toevoegt om gegevens te kunnen traceren, dit is de tag. Met een trigger bepaal je wanneer een tag wordt geactiveerd. Met een variabele hang je een bepaalde waarde aan een tag. De trigger beoordeelt of er aan de waarde wordt voldaan. De waarde die je hieraan kunt hangen, is bijvoorbeeld een specifieke pagina of een video waarvan je wilt weten hoe vaak deze wordt afgespeeld. Je kunt een trigger vergelijken met een voetgangersstoplicht. Op het moment dat er aan de waarde wordt voldaan, geeft de trigger groen licht en wordt de tag geactiveerd Vanaf dat moment wordt er dus informatie verzameld.
Google Tag Manager is niet alleen overzichtelijk. Er zijn meerdere redenen waarom je gebruik zou moeten maken van Google Tag Manager:
1) Het is een gratis tool. Bevalt Google Tag Manager niet, dan verlies je er niets mee. Niet geschoten is altijd mis toch?
2) Je kunt tijd en geld besparen omdat je alles zelf in de hand hebt.
3) De testtool: voordat je de tag publiceert, wil je natuurlijk wel zeker weten dat deze werkt. Met de handige testtool ben je er zeker van of de tag daadwerkelijk werkt.
4) Je kunt je eigen templates maken met trackingscodes die je vaker gebruikt. Dit zorgt er ook weer voor dat het proces versnelt.
5) Google Tag Assistant extensie: hiermee zie je snel of alle tags goed werken. Mocht dit niet het geval zijn, dan krijg je meteen adviezen en oplossingen in de extensie. De extensie geeft met een rode of groene tag aan of ze al dan niet werkzaam zijn. Hierdoor zie je in één oogopslag of alles goed werkt.
6) Je hoeft het niet allemaal alleen te doen! Je kunt meerdere personen toegang geven tot het account en bepalen welke rechten deze personen hebben. Hierdoor kan je de werkzaamheden verdelen.
7) Meerdere mensen kunnen tegelijkertijd in een account werken. De aanpassingen die worden gedaan zullen elkaar niet overschrijven. Dus samenwerken in één account zonder zorgen!
Samengevat, met GTM heb je al je tags in één overzicht en kan je ze zelf beheren. Aanpassingen zijn sneller gemaakt. Om Google Tag Manager te implementeren in je website voeg je de tags in de back end aan de codes toe.
Klinkt het voor jou als hocus pocus? Of kom je er gewoon simpelweg niet uit met het implementeren van Google Tag Manager? Onze experts zijn je graag van dienst, zodat alles inzichtelijk voor je is en het proces sneller kan verlopen! Maak gerust een telefonische afspraak of stuur een berichtje via het contactformulier.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.