Search Engine Optimisation is een belangrijke tool voor iedereen die wil dat zijn of haar website makkelijk te vinden is via Google of andere zoekmachines. Maar hoe zit het precies met SEO en HTTP/2? Is het nuttig voor je SEO om te upgraden naar HTTP/2? Of kan je daar beter even mee wachten?
HTTP/2 is een nieuw, verbeterd internet-protocol dat voor het eerst uitgerold werd in mei, 2015 en was een initiatief van de Internet Engineering Task Force (IETF) voor een sneller, beter en moderner internet. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat HTTP/2 de eerste echt grote update is van HTTP – het Hyper Text Transfer Protocol dat de basis vormt voor de werking van het internet (de reden dat er HTTP voor het adres staat bij elke website die je bezoekt), waar eigenlijk weinig aan is veranderd sinds het voor het eerst werd gebruikt. Maar hoe werkt het precies en wat voor invloed heeft HTTP/2 op Search Engine Optimisation?
Het cruciale verschil tussen HTTP/2 en HTTP zit in de manier waarop data verwerkt wordt door de pagina en jouw internet browser (dus programma’s zoals Internet Explorer, Firefox, Google Chrome, Safari, etc.). Via het Hyper Text Transfer Protocol wordt een verzoek verstuurd naar de website: met HTTP kan alleen maar één verzoek per keer worden behandeld, waardoor de website stukje bij beetje wordt geladen; dankzij het SPDY (speedy) protocol dat is ontwikkeld door Google, kan HTTP/2 meerdere verzoeken tegelijkertijd behandelen, waardoor de website een stuk sneller kan worden geladen. Grotere delen van de website worden in één keer doorgestuurd (de zogeheten multiplexing-techniek); een studie van HTTP Watch heeft aangetoond dat de laad-snelheid van een pagina wel 22% hoger kan liggen dan een pagina die werkt via reguliere HTTP.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar maakt dit nog wat uit voor de SEO voor mijn website of niet? Uiteindelijk wel, al zij het op een meer indirecte manier. Er wordt niet specifiek rekening gehouden met HTTP/2 door de zoek-algoritmen van Google, maar het is wel zo dat laad-snelheid een factor is bij de indexering van websites, dus kan het implementeren van HTTP/2 wel een positieve uitwerking hebben voor de SEO.
Of het uiteindelijk wel waard is om te upgraden naar HTTP/2 is een afweging die de beheerders van websites zelf moeten maken, maar er zijn wel een aantal voordelen en nadelen om rekening mee te houden. Naast de betere laad-snelheid dankzij het SPDY protocol, zijn er een aantal andere voordelen om op te letten:
• HTTP/2 comprimeert headers waardoor er meer informatie verzonden kan worden
• Data word verzonden in binary, in plaats van textueel, wat veel efficiënter is
• Priorisering van verzoeken, waardoor een pagina op een meer gebruiks-vriendelijke manier kan laden
• Verbeterde user-experience voor mobiele apparaten
Aan de andere kant zijn er ook nog een paar nadelen:
• Bij het overstappen naar HTTP/2 zal de website sowieso al HTTPS moeten gebruiken om het te kunnen implementeren.
• De meeste browsers ondersteunen de technologie al, maar er zijn oudere versies die er misschien niet compatibel mee zijn.
• Er zijn nog veiligheids-issues in de HTTP 2.0 aanwezig.
Maar ondanks deze problemen is HTTP/2 over het algemeen een verbetering voor de website op de lange termijn en ook voor SEO. In maart 2017 maakten al gemiddeld 12,6% van alle websites gebruik van deze nieuwe variant, dus het is zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden.
Geïnteresseerd in HTTP/2, maar weet je niet zeker of het iets is voor uw website? Neem contact op met Dutch Blue voor meer informatie. Onze specialisten helpen u graag verder.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.