Het inzetten van influencers op social media om jouw dienst of product te promoten wordt een standaard onderdeel van de communicatiestrategie. Generatie Z is een generatie die vooral meer gelooft in influencers dan in acteurs die een product of dienst promoten. Omdat het hierbij gaat om ‘normale mensen’ komen zij oprechter en geloofwaardig over.
En de cijfers liegen er niet om! Maar liefst 81% vertrouwt het advies van een blogger, vlogger of Instagrammer en 71% is meer geneigd een aankoop te doen. Dit zorgt er dus voor dat het heel erg aantrekkelijk is om gebruik te maken influence marketing.
Het is voor bedrijven moeilijk in te schatten hoeveel van hun budget ze hiervoor beschikbaar dienen te stellen. Bij de samenwerking met een influencer gaat het eigenlijk om relatiemanagement, omdat het een samenwerking is op lange termijn.
De influencers worden steeds professioneler en werken steeds vaker met een eigen mediakit. In een mediakit presenteren zij de cijfers met betrekking tot bereik zoals het aantal volgers, aantal unieke bezoekers en aantal pageviews. En sommige influencers sturen al een rate card mee waarin het dagtarief, de kosten voor het aantal blogs, social promotion, met aantal social media-updates per dag of een Instagram-take-over staan vermeld. De uurtarieven zijn ongeveer gelijk aan het uurtarief van een fotograaf of een tekstschrijver.
Doordat de influencers zelf het kostenplaatje op deze manier presenteren zijn de kosten voor een bedrijf nu inzichtelijker dan voorheen.
Het voordeel van influencers is dat hun volgers zich met hun kunnen identificeren. Het zijn vaak ‘gewone mensen’ die populair zijn geworden met hun Instagram- of YouTube-account. Zij leven het ‘normale leven’ en hierdoor is het voor hun volgers binnen bereik om ook dit leven te leiden. Influencers lijken voor volgers ook dichterbij te staan dan acteurs voor fans. Acteurs leven in een heel ander wereldje en bij influencers lijkt het alsof het leven dat zij leven eerder haalbaar is. Hierdoor geven zij het gevoel van oprechtheid en authenticiteit.
Micro-influencers zijn daarom misschien nog aantrekkelijker dan macro-influencers. Een micro-influencer heeft minder volgers, maar omdat zij echte ervaringen delen is dit veel relevanter. Vaak heeft een micro-influencer een specifiekere doelgroep en hierdoor een doelgericht bereik.
Bij het maken van een keuze voor een influencer is het belangrijk dat je afweegt of de influencer relevant voor jouw bedrijf is. Sluit hetgeen de influencer uitstraalt aan op jouw product of dienst en de zijn de volgers van de influencer relevant voor jouw product of dienst. Kan jij doormiddel van de samenwerking jouw doelstellingen behalen? En sluiten jullie budget technisch op elkaar aan?
Wij helpen je graag bij het inzetten van de juiste influencer om meer verkopen te realiseren. Neem bij interesse contact met ons op en wij helpen je graag!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.