Je Instagram volgers scrollen door hun tijdlijn en zien een super tof item van je collectie. Voorheen moesten ze Instagram afsluiten om vervolgens de hele website te doorzoeken naar dat ene toffe item dat ze op Instagram voorbij zagen komen. Deze tijd is voorbij! Nu kunnen ze meteen dat toffe item aanschaffen via Instagram!
Uit het Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat Instagram sterk groeit. Met 4,1 miljoen volgers en 2,1 dagelijkse volgers heeft Instagram een sterke positie in de social mediawereld. In de App Store rankt Instagram met 4,5 ster! Niet alleen de populariteit geeft voordelen, ook het specifieke shopping gedeelte:
De conversie verhogende manier van shoppen
Hoe langer de reis is die klanten moeten afleggen om een product te bestellen, hoe groter de kans is dat ze zullen afhaken. Dat geldt ook als ze tegen problemen aanlopen bij het afrekenen. Bied Klanten de mogelijkheid om via Instagram shopping een aankoop te kunnen doen. Het is zeker de moeite waard! De klant wordt meteen naar het juiste product geleid op de website. Een korte klantenreis (1 tik) en daarom minder afhakers!
De aandacht trekken door herkenning
Hoe komt het dat Instagram zo succesvol is? Alles wordt gecommuniceerd met beeldtaal, waardoor taalbarrières wegvallen. Het gebruik van Influence marketing zorgt ervoor dat klanten zich sneller herkennen. Het is geen ver van je bed show meer!
Instagram shopping is aantrekkelijk omdat je met toffe foto’s klanten kunt meenemen in een verhaal. Je kunt je klanten een ideaalbeeld voorschotelen dat herkenbaar is. Het is belangrijk dat je zorgt voor foto’s van hoge kwaliteit. Bovendien kun je Instagram filters over je foto’s plaatsen om ze nog een extra dimensie te geven.
Zorg er allereerst voor dat je een mobielvriendelijke website hebt. Het is nog niet mogelijk om direct in Instagram een aankoop in het winkelmandje te plaatsen. De klant zal voor de aankoop bij het product op je mobiele webshop belanden.
De shopping-button op Instagram is niet voor iedereen meteen zichtbaar. Tover deze tevoorschijn door de volgende stappen te doorlopen:
Nu je de stappen hebt doorlopen is de shopping-button zichtbaar voor jou, maar nog niet voor je doelgroep. Maak minstens 9 shopping berichten aan en het shopping-tabblad komt beschikbaar.
Tag je gek!
Het aanbieden van je producten doe je heel erg simpel: door te taggen. Per foto kun je 5 producten taggen en 20 producten per carrousel. Het is hetzelfde als personen taggen in je foto’s. Je uploadt de foto met het product dat je wilt aanbieden (plaatst er eventueel een filter overheen). Vervolgens tag je het product door erop te tikken. Type de naam in van het product zoals het in de catalogus staat vermeld. Nu tik je het juiste product aan en geef je deze een toffe omschrijving. Je kunt een voorbeeld van het bericht bekijken en deze eventueel opslaan als concept. Ben je klaar? Delen maar!
Als volgers op een tag in je bericht tikken, komt het volgende tevoorschijn:
Gratis je producten taggen in je foto’s
Het is via Instagram shopping niet mogelijk om te adverteren. Je kunt tags alleen toevoegen aan je gratis, organische berichten. Het is ook mogelijk om dit nog te doen bij berichten die je al had gepost.
Breng je Instagram shop onder de aandacht
Je Insta Shop is nu live, maar je volgers zijn hier nog niet van op de hoogte. Gebruik Stories om je volgers te laten weten dat ze nu kunnen shoppen via je berichten. Het is een nieuwe manier van online shoppen. Help ze daarom op weg. Tag meerdere producten om te helpen bij het verkennen en bladeren.
Tip: blijf de aandacht trekken door variatie te bieden op de tijdlijn van je volgers door enkele afbeeldingen en carrousels te plaatsen.
Weet je niet waar je moet beginnen of heb je vragen? Neem dan contact met ons op en onze social media experts helpen je graag verder!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.