Linkbuilding is simpel gezegd het opbouwen van een link-profiel ten behoeve van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het algemene idee is dat backlinks, inkomende links vanaf een ander domein, door Google en andere zoekmachines worden gezien als een blijk van waardering. De tijd heeft geleerd dat dit een bijzonder effectieve strategie kan zijn. In de afgelopen jaren is echter ook op pijnlijke wijze duidelijk geworden dat een verkeerde implementatie zeer nadelig is. Hoe staat linkbuilding er, post-Penguin, bij?
Al in de vroege jaren van SEO was bekend dat externe links een positief effect konden hebben op de positie in zoekresultatenpagina’s. Dat kwam omdat zoekmachines een backlink zagen als een stem vóór de gelinkte website, met alle misbruik van dien. Immers: hoe meer stemmen, hoe meer waardering er (kennelijk) voor een gegeven website bestond. Het gevolg was dat tal van zelfbenoemde zoekmachineoptimalisatiedeskundigen uit alle macht begonnen externe links te verzamelen, ongeacht de bron. ‘More is more’, zogezegd.
In reactie daarop kwam Google in 2012 met de eerste Penguin-update van het zoekalgoritme. Tegenwoordig is Google volgens sommigen alweer een half dozijn Penguin-updates verder. En iedere keer met hetzelfde resultaat: websites met een laagwaardig link-profiel werden fors afgestraft. Er zijn zelfs websites bekend die überhaupt niet meer in Google te vinden waren. Dat wordt namelijk tegenwoordig gezien als een vorm van spam. Een website kan dus geheel uit Google verbannen worden vanwege te veel slechte inkomende links.
De consequenties van een kwantitatieve strategie kunnen dus behoorlijk negatief zijn. Het goede nieuws is: dat is voor website-eigenaren met een serieuze, op de lange termijn gerichte SEO-strategie eerder een voordeel dan een nadeel. U weet dan immers zeker dat u met valse concurrentie weinig te maken zal hebben.
Bovendien is het nog steeds zo dat u met het opbouwen van een – kwalitatief hoogwaardig – link-profiel significant hoger in Google kunt komen. Maar hoe bepaalt Google of een backlink van goede kwaliteit is? En hoe kunt u dergelijke links verkrijgen?
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Om te begrijpen hoe Google de waardering van links bepaalt, is het vooral belangrijk te weten welke factoren daarin worden meegewogen. Drie factoren in het bijzonder zijn van belang: de autoriteit van de linkende website, de ‘anchor text’ en dat het een organische link is. Los van elkaar zijn deze factoren overigens weinig tot niets waard; het gaat om het samenspel ertussen.
Een website met autoriteit staat bekend als een expert in zijn niche en is toonaangevend. Vaak is dat gemakkelijk te herkennen door een zoekterm in de desbetreffende niche te googelen, want staat de website gewoonlijk zeer hoog. Stel bijvoorbeeld dat u een website heeft met belastingadvies. Een link vanaf www.belastingdienst.nl is dan een helder signaal aan Google: uw website is kennelijk zeer waardevol.
De andere twee factoren voor linkwaardering kunnen dat effect (vrijwel) tenietdoen, of versterken. In de eerste plaats is er de anchor text, soms in het Nederlands vertaald als ‘ankertekst’. Dit is de klikbare tekst in een link. Die tekst kan neutraal zijn, zoals bijvoorbeeld ‘deze link’ of ‘www.website.nl’. Of de tekst kan positief zijn: in het eerdere voorbeeld van een belastingwebsite bijvoorbeeld ‘dit is een goede belastingadviseur’. Beide zijn prima voor linkbuilding doeleinden, hoewel de tweede mogelijkheid uiteraard de voorkeur heeft.
De anchor text kan echter ook negatief zijn. Als de Belastingdienst naar uw website linkt met de tekst ‘dit is een prutwebsite’, zou Google dat kunnen interpreteren als een signaal van een website met autoriteit dat uw website, zogezegd, prut is. Dat maakt de waarde van zo’n link potentieel zelfs negatief.
De derde en laatste factor gaat over de manier waarop de link op de verwijzende website is beland. Een link vanuit een stukje reclame wordt door Google standaard als spam gezien. De link moet dus het omgekeerde zijn: organisch. In ons voorbeeld zou dat kunnen zijn: de Belastingdienst ging op eigen initiatief op zoek naar een goede website met belastingadvies, kwam toevallig de uwe tegen en besloot daarnaar te verwijzen.
Dat is een mooi bruggetje naar de praktijk. Een link moet u namelijk verdienen. En in de basis betekent dat: maak zo’n geweldige website dat u positief opvalt en andere websites naar u willen linken om hun bezoekers meerwaarde te bieden. Dat is dé manier om zelfs van een autoriteit een link te krijgen, dé manier om een fraaie anchor text te krijgen en dé manier om een organisch link-profiel op te bouwen.
Wilt u meer weten over het maken van een geweldige website en het opbouwen van een uitstekend link-profiel? Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met onze professionals!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.