Wanneer je een meta descriptie moet schrijven, breekt het zweet je uit en begint je hart sneller te kloppen. Hoe verwerk ik in hemelsnaam zóveel informatie in zó weinig tekens? Komt deze situatie je bekend voor? Omdat je voor het schrijven van een meta descriptie afhankelijk bent van het aantal tekens, ben je vaak ook beperkt in de inhoud ervan. Voor een lange tijd was de maximale lengte zo’n 160 tekens. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de maximale lengte voor de mobiele versie. Bij de meta descriptie voor de mobiele versie heb je namelijk een nog beperktere ruimte, met een maximum van 117 tekens. Gelukkig is dit probleem voorbij. Echt? Ja echt!
Als je het hebt over SEO wordt de term meta descriptie daar vaak in één adem bij genoemd. Een meta descriptie is simpel gezegd de omschrijving waarmee de webpagina in Google getoond wordt. Wanneer je in een zoekmachine zoekt op een bepaalde zoekterm, krijg je een aantal zoekresultaten te zien. Het langere stukje tekst bij ieder zoekresultaat wordt de meta descriptie genoemd. Dit kan een omschrijving zijn van je gehele website of, wanneer het een link is naar een bepaald product, de omschrijving van dit product. Een goede meta descriptie schrijven is belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO. Je kunt hoger in de zoekresultaten komen te staan, waardoor meer mensen je website zien en dat betekent uiteindelijk meer klikken naar je website.
Tot voor kort mocht een meta descriptie maar 160 tekens lang zijn. Kun je je niet voorstellen hoe lang dat is? Dat is van ‘Tot voor kort..’ tot exact deze punt. Dat is niet veel, zeker niet als je in dit stukje tekst de klant moet verleiden en jij je dienst of product zo goed mogelijk wil verkopen. Google is gelukkig de beroerdste niet en heeft het maximaal aantal tekens uitgebreid. Sinds december 2017 mag je meta descripties bestaan uit maar liefst 320 tekens. Dat is het dubbele! Ook voor de mobiele versie hoef je niet meer oneindig je tekst in te korten tot zo’n 117 tekens. Ook hier heeft Google aan de weg getimmerd en kun je voortaan 220 tekens gebruiken. Dat is een win-winsituatie dus.
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Google heeft het verlengen van de meta descripties natuurlijk niet zonder reden gedaan. De populaire zoekmachine wil dat mensen direct kunnen zien of een linkje antwoord geeft op hun vraag. Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar een bakker die ook glutenvrij brood verkoopt? Dan wil je in de meta descriptie direct lezen dat er ook een assortiment aan glutenvrije broden is. Staat dit wel in de meta descriptie van bakker A, maar niet in die van bakker B? Dan is het aannemelijk dat jij op de link van bakker A klikt, terwijl bakker B misschien wel veel meer glutenvrije broden heeft. Doordat bedrijven dus meer informatie kunnen verwerken in de meta descriptie, zal het voor consumenten makkelijker zijn om te beslissen of een link ook een nuttige link is. Aan jou nu dus wel de taak om deze extra ruimte optimaal te benutten. Go for it!
Door deze nieuwe regel betekent het dat je al je meta descripties aan moet gaan passen. Dit hoeft natuurlijk niet, maar deze positieve verandering wil je niet aan je voorbij laten gaan toch? In zoekmachines wil jij ten slotte zo goed mogelijk naar voren komen. Wanneer jij ontzettend veel meta descripties hebt, kun je er nu ook voor kiezen om in Google Analytics te kijken welke pagina’s het meest belangrijk voor jou zijn. Door gebruik te maken van Google Analytics, hoef jij niet direct alle meta descripties uit te breiden. Je kunt het stap voor stap doen, beginnend bij de belangrijkste uiteraard.
Heb jij hier geen tijd voor? Laat ons je helpen! Wij kunnen ervoor zorgen dat jouw meta descripties ijzersterk zijn en je meer clicks zult krijgen. Wij van Dutch blue – hét online marketing bureau van Rotterdam – helpen bedrijven namelijk om online succesvol te worden en ook te blijven. Wij zijn al meer dan 10 jaar gespecialiseerd in online marketing en kunnen jouw stap voor stap helpen om je onderneming tot een online succes te maken. Neem (geheel vrijblijvend) contact op voor meer informatie, de koffie staat altijd voor je klaar!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.