Google heeft onlangs aangegeven dat zij vanaf mei 2016 een nieuwe update gaat uitrollen waarbij het effect op mobiele zoekresultaten van de update van 21 april 2015 worden versterkt.
De update van 21 april hield in dat websites die mobielvriendelijk waren, dus websites met de hieronder weergegeven eigenschappen, beter vindbaar zouden zijn in de mobiele zoekresultaten van Google;
• Responsive design;
• tekst leesbaar zonder in te hoeven zoomen;
• knoppen en andere klikbare objecten op de juiste grootte weergeven;
• geen niet-afspeelbare content, zoals scripts of flash-objecten die niet door elke browser ondersteund worden;
• geen horizontale scrolling.
De update uit 2015 zou er destijds voor zorgen dat mobiele zoekresultaten enorm beïnvloed zouden worden en werd vooraf al omgedoopt tot ‘Mobilegeddon’ en in mindere mate ‘Mobilepocalypse, mopocalypse of mobocalypse’.
Websites die niet voldeden aan de voorwaarden voor mobielvriendelijk zouden ver wegzakken in de mobiele zoekresultaten.
Ook met de update van mei 2016 is dit weer het geval en worden de effecten van het algoritme versterkt.
Het algoritme dat bepaalt of uw website mobielvriendelijk is, ziet geen gradaties van mobielvriendelijkheid. Per pagina wordt bekeken of deze geschikt is voor mobiele apparaten en afhankelijk van onder andere de bovengenoemde parameters zal het algoritme bepalen of de pagina wel of juist niet mobielvriendelijk is.
Dit is het moment om uw website mobielvriendelijk te laten maken. 80% van de Nederlanders is in het bezit van een smartphone en volgens Google werd in 2014 al meer dan 50% van alle zoekopdrachten vanaf een smartphone gedaan. De voorspelling is dat dit percentage alleen maar hoger gaat worden. Niet gek, want ga maar eens na hoe vaak u gebruik maakt van uw mobiele internet. Volgens onderzoek kijken we maar liefst 150 keer per dag op onze smartphones en spenderen zo’n 170 minuten per dag hieraan.
Voor de zoekopdrachten via desktop en laptop zal er niet veel veranderen en zal u waarschijnlijk ongeveer hetzelfde blijven ranken. Echter zult u bij de mobiele zoekresultaten ver terugzakken. Als u buiten de top 10 organische zoekresultaten (eerste pagina in Google) terechtkomt is er nog slechts 10% kans dat mensen uw website vinden. En zoals gezegd, meer dan 50% van de zoekopdrachten in Google vinden al plaats vanaf de smartphone. Waarom zou u het risico lopen potentieel meer dan de helft van het mogelijke zoekverkeer mis te lopen?
De logische vraag die hieruit volgt is “Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw website zo mobielvriendelijk mogelijk is?”
Google heeft een simpele test ontwikkeld om te checken of uw website mobielvriendelijk is.
Klik hier om de mobielvriendelijke test van Google te doen.
De uitslag van deze test vertelt u of u een mobielvriendelijke website heeft.
Naast deze test, kunt u op uw mobiele apparaten een snelle controle uitvoeren of uw website geschikt is voor mobiele apparaten. In de zoekresultaten op uw smarthpone of tablet zou u bij uw website “Voor Mobiel” moeten zien staan.
Mocht u hieruit concluderen dat uw website niet mobielvriendelijk is, dan is het belangrijk dat u uw website zo snel mogelijk mobielvriendelijk laat maken.
Een professional kan verschillende dingen voor u betekenen op het gebied van het mobielvriendelijker maken van uw website. Bij het mobielvriendelijk maken wordt er onder andere rekening gehouden met de volgende aspecten die mobielvriendelijkheid kunnen beïnvloeden:
• Verwijderen van software die niet ondersteund wordt op mobiel (bijv. Flash)
• Tekst en content op alle schermformaten leesbaar weergeven
• Links optimaliseren voor mobiele formaten
• Responsiveness van de website (automatisch aanpassen aan mobiele en tablet formaten)
Ook zal een professional voor de gebruiksvriendelijkheid van uw site naar de volgende dingen kijken:
• Optimaliseren van JavaScript en CSS op de site
• Het gebruik van browsercaching
• Het optimaliseren van afbeeldingen (verkeerd geüploade afbeeldingen kunnen onnodig groot zijn en zorgen voor onnodig lange laadtijden van pagina’s)
Wij kijken graag met u naar uw website en bespreken uw wensen en doelen van uw website. Voor een webshop is het bijvoorbeeld belangrijk dat producten op de juiste manier weergegeven worden op mobiel en dat ook het betalingsproces soepel verloopt. Voor een corporate website is het belangrijk dat informatie goed leesbaar is en klanten makkelijk vanaf de mobiele site contact op kunnen nemen via een contactformulier of direct het telefoonnummer op de website kunnen bellen.
Wij staan voor u klaar. U wilt graag online gevonden worden en daar helpen wij u graag bij. Onder het genot van een goede kop koffie en een stroopwafel nemen we graag de mogelijkheden met u door. Neem vandaag nog contact met ons op of bel naar 085 – 486 57 20.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.