Het hoge tempo waarin de internetaankopen blijven groeien verrast mogelijk nog menig ondernemer. Zo kwamen de totale online uitgaven in Nederland voor het eerst boven de 20 miljard euro uit. In 2010 bedroeg de totale Nederlandse markt voor online winkelen nog maar iets meer dan acht miljard euro en in 2005 zelfs nog geen drie miljard euro. Dit betekent dat de totale omvang van de online uitgaven in Nederland tussen 2005 en 2016 is verzevenvoudigd. Behalve de grote omvang van deze groei, valt ook op dat de toename overal is te zien: elke bevolkingsgroep koopt vaker online en elke bedrijfstak merkt hier de gevolgen van.
Jong en oud, arm en rijk, man en vrouw: iedereen koopt online
In 2016 winkelde driekwart van alle Nederlanders ouder dan twaalf jaar wel eens online, zo blijkt uit CBS-cijfers. Dit zijn meer dan elf miljoen mensen. Internet is dan ook al lang niet meer het exclusieve domein van jongeren, ook volwassenen en senioren begeven zich steeds vaker online. Zo kocht in 2016 bijna veertig procent van alle 65-plussers wel eens een product of dienst online. Bij Nederlanders jonger dan 65 jaar ligt het percentage onlinekopers met tachtig procent weliswaar twee keer zo hoog, maar ouderen lijken hun achterstand langzaam in te halen.
Bel mij terug.
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Diensten worden vaker online gekocht dan producten
In 2016 werd in elke bedrijfstak online ingekocht, maar niet overal in dezelfde mate. Allereerst valt op dat diensten veel vaker online werden ingekocht dan producten. Uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor blijkt zelfs dat driekwart van alle dienstaankopen in 2016 online zijn verricht. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld de aanschaf van vakantiereizen of evenementenkaartjes. Producten daarentegen worden doorgaans nog steeds in fysieke winkels gekocht. Bij producten zoals kleding, schoenen en sportartikelen ligt dit percentage al aanzienlijk hoger. Bovendien worden producten die voorheen zeer zelden online werden gekocht, tegenwoordig steeds vaker via internet besteld. In 2016 kocht bijna twintig procent van alle Nederlanders wel eens levensmiddelen online, terwijl tot voor kort vrijwel niemand dit deed.
De Nederlandse markt voor online winkelen blijft sterk groeien; bent u al voorbereid?
Terwijl bedrijven als Bol.com recordomzetten draaien, kent de opkomst van online shoppen ook verliezers. Zo is het onlangs failliet verklaarde V&D er bijvoorbeeld niet in geslaagd om succesvol de transitie van offline naar online te maken. Dit wordt als één van de belangrijkste redenen voor het faillissement gezien. Het internet kan zodoende een bedrijf maken of breken. Met een blijvende groei in zowel het aantal webshops als het aantal mensen dat online spullen koopt, is een goed doordachte en uitgevoerde online strategie meer dan ooit voor elk bedrijf van belang. Alleen zo kunt u de slag om de online consument van uw concurrenten winnen. Wij helpen u bij het optimaliseren van uw webshop, maar ook bij het opstellen en implementeren van een strategisch plan om meer uit uw website te halen. Neemt u gerust (geheel verblijvend) contact met ons op om de mogelijkheden voor uw bedrijf door te nemen.