We zitten allemaal op sociale media. Tegenwoordig kan social media niet meer weggedacht worden uit de maatschappij waarin we leven, ook voor bedrijven. Social media is immers een handig middel om meer naamsbekendheid te krijgen en klanten te werven. Een social media strategie voorkomt dat u in het wilde weg content post zonder rekening te houden met de verschillende platforms.
Veel ondernemers haken namelijk na enige tijd af, ook al is social media één van de beste manieren om meer naamsbekendheid te verkrijgen en kan het zorgen voor veel meer verkeer naar uw webshop of website. Een plan van aanpak opstellen voor het gebruik van social media is dan ook essentieel om er het beste uit te halen.
Een veel gemaakte fout bij het gebruik van social media is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de content die op bepaalde kanalen geplaatst wordt. Vaak wordt social media gezien als één groot blok van platforms die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Facebook heeft echter compleet andere gebruikers dan een platform als Instagram. De content die erop geplaatst wordt moet dus ook afgestemd zijn op de plek waar het geplaatst wordt. Het is dan ook nodig om door middel van een specifieke tactiek uw doelgroep te bereiken. De volgende vragen kunnen u helpen bij het opstellen van een sociale media strategie
Het is essentieel om te weten waar de doelgroep zich bevindt. Niet elk sociaal media kanaal heeft immers dezelfde gebruikers. Met dit in het achterhoofd is het eenvoudiger om te bepalen welke sociale media platforms geschikt zijn voor het plaatsen van content. Als u interactie wilt met potentiële klanten is het van belang om te weten welk platform hier het best voor gebruikt kan worden. Een kledingwinkel vind bijvoorbeeld meer potentiële klanten op Instagram, dan op Twitter en kan op eerstgenoemde foto’s plaatsen van haar collectie.
Veel bedrijven kiezen Facebook als centraal platform voor online marketing. Het kan zijn dat LinkedIn bijvoorbeeld veel beter past bij uw aanbod en content. Flexibel denken is een must-do in dit geval. Bepaalde doelgroepen op Instagram zijn bijvoorbeeld ook aanwezig op Twitter. Het is daarom noodzakelijk voor uw social media strategie om te achterhalen op welk platform u uw doelgroep kunt vinden.
Denk altijd goed na over de functionaliteit die het gebruik van social media gemakkelijker moet maken. Wilt u bijvoorbeeld Twitter gebruiken als een soort van vraagplatform? Of eerder als een platform waarop u een bijdrage doet aan bepaalde discussies? Of wil u simpelweg informatie delen met potentiële klanten? Er zijn enorm veel mogelijkheden en daarom is het essentieel om hier goed over na te denken.
Is uw aanbod aan producten eerder artistiek en wilt u potentiële klanten vooral motiveren en inspireren? Dan is Instagram bijvoorbeeld de beste keuze. Ook bij het opbouwen een community en het meeslepen van uw klanten in het verhaal van uw producten, is Instagram erg geschikt.
LinkedIn is een strategisch interessante optie om klanten te overtuigen van uw kennis, vaardigheden en ervaring binnen de sector. Whitepapers schrijven is een goede manier om professioneel over te komen. Zo trekt u klanten die vooral kwaliteit en professionaliteit hoog in het vaandel dragen.
De tijd die u besteedt aan een social media strategie en de uitvoering ervan is onder andere afhankelijk van het aantal platforms waarop u actief wilt zijn. Ook de manier en de frequentie waarop u uw doelgroep wilt benaderen speelt een rol. Het opbouwen en onderhouden van een waardevol social media netwerk gaat niet vanzelf. Hier gaat veel tijd in zitten.
Actief worden op zakelijk gebied is de eerste stap, maar actief blijven is in de meeste gevallen nog lastiger. U moet consistent zijn in het plaatsen van content. Een fout die door veel ondernemers wordt gemaakt is het ene moment volgers overspoelen met updates om de daarop volgende weken vervolgens niets van zich te laten horen. Het magische woord is balans!
Iedere dag tijd inplannen voor het naleven van uw social media strategie is iets waar veel ondernemers niet op zitten te wachten. Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar die de mogelijkheid bieden om berichten te schrijven die pas later online worden gezet. Ook is een contentkalender ideaal om te gebruiken. Een andere optie is uiteraard is om het onderhoud van uw social media netwerk uit te besteden aan een professioneel bureau. Een extra werknemer aannemen is ook een mogelijkheid.
Het mag duidelijk zijn dat social media een integraal onderdeel vormt van het bedrijfsleven. Reclame maken en advertenties plaatsen was nog nooit zo eenvoudig. Dat maakt het vaak ook moeilijk om te weten welke content waar geplaatst moet worden om het beste resultaat te bereiken.
Factoren zoals het doel en de doelgroep spelen hierbij een grote rol. Zodra u een strategie heeft, kunt u op basis daarvan content creëren en inzetten op het platform die zich daar het beste voor verleent. Een social media strategie maakt het hoe dan ook effectiever om meer naambekendheid en dus succes te bereiken.
Uzelf de vraag stellen waarom iemand u zou willen volgen – en vooral waar – is belangrijk om de juiste keuzes te maken. In gesprek gaan met potentiële klanten is daarbij van groot belang. Zo kunt u de social media strategie die u hanteert nog beter naleven.
Heeft u zelf geen tijd voor het opstellen van een social media strategie? Of heeft u niet de kennis in huis om hier succesvol mee om te gaan? Wij zijn een online marketingbureau die onze klanten niet alleen succesvol maakt, maar er ook voor zorgt dat zij online aan de top blijven. Met advies en ondersteuning kunnen wij u helpen bij alle onderdelen van online marketing. Wilt u weten hoe wij uw bedrijf kunnen helpen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. De koffie staat altijd voor u klaar!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.