Nog niet aan het investeren in marketing? Ons advies zonder twijfel: doen! In een tijdperk waar er meer dan honderd merken frisdrank zijn en duizenden verschillende autodealers is de vraag: hoe onderscheidt u zich van een ander? Marketing gaat zoveel verder dan een reclamespot of advertentie. Niet elke marketingtechniek is geschikt voor het product of de dienst die uw bedrijf aanbiedt. Een essentieel element is daarom het hanteren een passende marketingstrategie. Marketingmiddelen bepalen is eigenlijk een vorm van tactisch plannen, en dat kan alleen lukken als wanneer de strategie past bij de identiteit van uw organisatie.
Zoals hierboven al even beschreven, heeft een marketingstrategie veel te maken met de zogenoemde ‘fit’ tussen de organisatie en de markt. Organisaties die producten voor de seniorenmarkt aanbieden, zullen geen aansluiting vinden met marketingstrategie via sociale media. Noodzakelijk is dat het bedrijf aansluiting vindt bij potentiële klanten (senioren in dit voorbeeld), en die ‘fit’ wordt onderzocht door het bepalen van de juiste strategie.
Marktonderzoek speelt een grote rol in het vinden van deze aansluiting. Zo wordt er inzicht verkregen over welke personen de doelgroep omvat en hoe deze bereikt kunnen worden. Elke onderneming wil de doelgroep omzetten in afnemers. De zogenaamde afnemers-analyse geeft dan ook meer inzicht op deze doelgroep. Daarnaast is het in kaart brengen van uw concurrenten ook belangrijk voor het bepalen van een marketingstrategie. De concurrentie negeren is geen optie, juist omdat het bestaan van die concurrentie een gevaar kan betekenen voor uw eigen onderneming. Het vinden van de juiste ‘fit’ is niet zomaar gedaan.
Ook van belang is om de markt waarin uw organisatie zich bevind te verkennen. Een voorbeeld: consumenten hebben steeds meer vrije tijd, dit kan voor een horecazaak kansen bieden. Zij kunnen hierop inspelen door hun marketing zo in te steken dat zij de vrije tijd van de consument op een leuke manier op kunnen vullen. Maar kansen betekenen ook bedreigingen. Denk maar eens aan de ingang van nieuwe wetten. In de horeca kan dit de leeftijdsgrens zijn voor het verkopen van drank. Dit zorgt ervoor dat een volledige doelgroep wegvalt, waardoor de winst ook bedreigd wordt. De kansen en bedreigingen in kaart brengen is belangrijk voor de onderneming om hier goed en tijdig op in te kunnen spelen. Vaak steken bedreigingen (maar ook kansen) de kop op bij het opkomen van nieuwe trends.
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Nu duidelijk is welke factoren meespelen met het bepalen van een passende marketingstrategie, is een daadwerkelijke richting kiezen de volgende stap. U kunt bijvoorbeeld de keuze maken uit een van de onderstaande strategieën:
Bij product leadership richt de organisatie zich op productvernieuwing en innovatie, om zo de marktleider te blijven van een bepaald product. Deze strategie past bij grotere organisaties met veel expertise en macht binnen de markt.
Hier richt de onderneming zich vooral op de relatie met klanten, en probeert continu aan de verwachtingen en wensen van kopers te voldoen. Deze strategie kan het beste worden gekozen voor ondernemingen die veel klantonderzoek doen. Ook wordt deze strategie vaak ingezet door bedrijven die in plaats van (of naast) producten, diensten aanbieden.
Een dergelijke strategie richt zich op het aanbieden van producten tegen een zo laag mogelijk prijs, mede door het optimaliseren van bepaalde bedrijfsprocessen. Dit maakt het product toegankelijk voor een bredere doelgroep. Deze strategie kan het beste worden ingezet door organisaties die met veel concurrentie te maken hebben.
Herkent u zichzelf in een van deze voorbeelden? Of benieuwd naar uw doelgroep en kansen/bedreigingen binnen de markt? Ontdek alle mogelijkheden rondom online marketing. Wij staan bekend om ons maatwerk en kunnen zowel onze klanten, als de klanten van onze klanten, doorgronden. Voor meer informatie over een passende online marketingstrategie kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.