Websites
Home > Actueel > Problemen bij grote webshops: zo lost u ze op!
Eindelijk! Uw webshop staat online en is voorzien van tientallen producten en productcategorieën. Wanneer u als beheerder van een webwinkel alle producten heeft staan en kunt steunen op leveranciers, lijkt alles klaar te zijn voor gebruik. Toch kampen veel grote webshops met dezelfde problemen. Het bezitten van een grote webshop met honderden -misschien wel duizenden- pagina’s heeft namelijk ook een keerzijde. De volgende obstakels komen vaak voor bij grote webshops en het verhelpen of voorkomen van deze problemen is dan ook essentieel voor online succes.
1. Geen of achterhaalde structuur
Snel groeiende webshops kampen vaak met een onduidelijke structuur. Doordat het assortiment steeds uitgebreider wordt, wordt er vaak te weinig tijd gestoken in het plannen van de juiste indeling van de webwinkel. Het negatieve gevolg is dat bezoekers geen overzicht hebben, waardoor ze ook niet weten wat ze waar kunnen vinden. Dit verhoogt het risico dat de bezoeker de website verlaat zonder een aankoop te doen – en dat is natuurlijk wat u wilt voorkomen. Het verlaagt immers het conversiepercentage (oftewel het conversie ratio).
Naast het mislopen van conversie, is een webshop zonder duidelijke structuur ook slecht voor uw positie in Google. Als het voor Google onduidelijk is welke content op welke pagina staat en welke pagina belangrijker is, worden de pagina’s met elkaar verward. Dit zal ten koste gaan van de vindbaarheid van uw webshop.
Oplossing: pak het direct goed aan
Dit kunt u echter voorkomen door vanaf het begin te zorgen voor een duidelijke structuur. Bepaal op voorhand welke producten u wilt leveren en kies hier voor een duidelijke indeling. Maak overzichtelijke categorieën, zodat Google en nog belangrijker de klant begrijpt hoe uw webshop in elkaar steekt. Zorg er daarnaast voor dat nieuwe producten onder de goede categorie worden ingedeeld of maak een nieuwe categorie aan wanneer dit nodig blijkt.
2. Overlappende content
Des te meer producten u aanbiedt in uw webshop, des te meer pagina’s hiervoor nodig zijn. Vooral als die hoeveelheden blijven oplopen is het vanzelfsprekend dat u op zoek gaat naar een geautomatiseerde manier om de content te beheren. Zo kunt u bepaalde producten een gelijkwaardige beschrijving geven. U kunt zelfs automatisch SEO-titels of meta-omschrijvingen laten maken. Erg tijdbesparend!
Toch zijn er ook nadelen verbonden aan deze geautomatiseerde aanpak, namelijk het risico op dubbele content. Dit heeft misschien niet direct negatieve gevolgen voor het gedrag van bezoekers, maar wel voor de manier waarop zoekmachines, zoals Google, uw webshop indexeren. Zodra twee pagina’s veel op elkaar lijken, kan de zoekmachine deze nauwelijks uit elkaar houden. Het gevolg? Google draagt de verkeerde pagina aan als resultaat op een zoekopdracht en plaatst deze minder hoog in de resultaten dan mogelijk zou zijn. En denkt u eens aan producten die in meerdere categorieën ingedeeld zijn. In dat geval ontstaan er tevens meerdere versies van deze pagina. Geen touw aan vast te knopen voor Google!
Oplossing: handmatig invoeren
De beste manier om dubbele content te voorkomen in grote webshops is door de beschrijving van producten handmatig te in te voeren. Het gaat hier om een taak die wat meer tijd en energie in beslag neemt, maar het resultaat is een webshop die scoort zoals het moet. Voor pagina’s die thuishoren in meerdere categorieën kan een code worden gebruikt om aan te geven wat de originele versie van de pagina is.
3. Gebroken links
Hoe meer pagina’s, des te meer links en dat heeft zijn gevolgen. Een pagina heeft soms wel honderden links die hiernaar verwijzen. Elke link brengt bezoekers bij een bepaalde webpagina, maar soms lopen deze routes dood. Zo kan het gebeuren dat een product niet meer aangeboden wordt, in een andere categorie is geplaatst of dat de URL van een pagina is veranderd. Verandert u de URL zonder een redirect te maken, dan ontstaat een zogenaamde ‘broken link’. En dat is negatief voor uw score in zoekmachines én voor de bezoekers. Het uitkomen op een pagina die niet meer bestaat laat een onprofessionele indruk achter bij uw bezoekers. De kans dat zij de webshop verlaten zonder daadwerkelijk een aankoop te doen neemt dan ook toe.
Oplossing: redirects invoeren
Het beste wat u kunt doen om dit probleem bij grote webshops te bestrijden, is het maken van zogenaamde redirects zodra u een URL verandert. Als er dan toch nog foutjes voorkomen, kunt u de broken links handmatig aanpassen. Dit kan door middel van een gebroken link checken. Hierbij voert u de URL van de website in en vervolgens krijgt u alle gebroken links op uw website te zien. Het is verstandig om dit minstens één keer per maand te controleren.
4. Langzame laadtijden
Een van de vervelendste problemen met grote webshops -met name voor de bezoekers- is dat ze traag laden. Het laden van een webpagina kan in sommige gevallen wel 20 seconden duren. Tijd genoeg voor de bezoekers om te beslissen toch maar af te haken. Een te trage webshopsnelheid kan enorm veel oorzaken hebben. Gelukkig zijn er ook enorm veel oplossingen te vinden! Zo bestaan er genoeg tools die u helpen om de snelheid van de webshop te verbeteren.
Oplossing: hosting en illustraties
Het is vooral aan te raden om de hosting van de webshop te controleren. Vaak gaat het om een gedeelde server, waardoor de website trager laadt. Het is daarom aan te raden om gebruik te maken van een eigen server. Ook de aanwezigheid van afbeeldingen kan een effect hebben op de laadsnelheid van de webshop. Goed afwegen welke afbeeldingen u wel of niet nodig heeft, speelt dus een rol bij het succes van de webshop. De code van de afbeelding kan ook worden verkleind (compressen) zonder dat dit ten koste gaat van de daadwerkelijke afmetingen. Het compressen van de codes zal resulteren in een snellere website.
Problemen bij grote webshops zijn te voorkomen!
Het beheren van een grote webshop kan dus zorgen voor verschillende problemen. De webwinkel kan onduidelijk zijn door het ontbreken van structuur, dubbele content, gebroken links vormen een risico en uiteindelijk kan uw webshop trage laadtijden hebben. Gelukkig zijn er voor deze problemen genoeg oplossingen. Dutch Blue heeft veel ervaring met het ontwikkelen en optimaliseren van webshops. Onze knappe koppen hebben al veel ondernemers geholpen bij het neerzetten van een vlekkeloze webshop!
Een recent voorbeeld hiervan is Villa Uk. Met de focus op gebruikersgemak, zal de bezoeker zo min mogelijk obstakels tegenkomen binnen de webshop. Daarom is er de mogelijkheid om zonder account tot aankoop over te gaan. Tijd en moeite zorgen ervoor dat de bezoeker de webshop van Villa Uk vroegtijdig verlaat. De afronding van het bestelproces is daarom laagdrempelig. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en we kijken samen naar wat de mogelijkheden voor u zijn!