Zonder marketing trek je geen klanten aan. Het is dan ook belangrijk voor zelfs de kleinste onderneming, maar je wilt hier wel optimaal gebruik van maken, zeker online. Het is dan ook gewenst om een duidelijke marketingstrategie te bedenken en te monitoren hoe deze presteert. Bij het bedenken van jouw marketingstrategie kan je niet zonder Push & Pull marketing. Push en Pull marketing verwijzen naar twee vormen van marketing: met Push Marketing wordt het actief ‘pushen’ van jouw merk bedoeld; Pull Marketing gaat om het aantrekken van klanten naar jouw merk. Maar wat zijn ze precies en wanneer is het handiger om de één of de ander in te zetten?
Bij Push Marketing kan je bijvoorbeeld denken aan reclame op TV, radio en op internet, de vorm van marketing waar we over het algemeen het meest bekend mee zijn: door ervoor te zorgen dat jouw product bekender wordt bij een groter publiek, ben je in staat om een vraag te creëren die nog niet bestond, want jouw klanten wisten nog niet van het bestaan van jouw product af. Push Marketing is voornamelijk een tool om een vraag te creëren, dus het is het beste om Push Marketing toe te passen om jouw merk of product te introduceren. Zeker voor een nieuw bedrijf is het nodig om flink te adverteren om naamsbekendheid te verwerven. Het nadeel van Push Marketing is dat het flink wat kan gaan kosten om een marketingcampagne op te zetten, zeker voor een klein bedrijf.
Met Pull Marketing speel je juist in op de vraag die al bestond: jouw klant weet wat hij of zij wilt, maar dan is het wel nodig dat zij weten dat jij er bent om aan hun vraag te voldoen. Pull Marketing kan bijvoorbeeld de vorm nemen van de gele M van McDonald’s: iemand die al weet dat hij honger heeft ziet een grote, gele M en weet dat er een McDonald’s in de buurt is om iets te eten. Pull Marketing is bedoeld om de juiste klant naar jou toe te ‘trekken’, in plaats van jouw merk of product op te dringen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door ervoor te zorgen dat jouw website goed te vinden is via Google of dat jouw winkels goed bereikbaar zijn. Het voordeel is dat dit soort methoden om jezelf meer vindbaar te maken doorgaans niet zo veel kosten als een Push marketingcampagne. Het nadeel is weer dat Pull Marketing alleen vaak niet effectief genoeg is om jouw merk of product bekend te maken.
Het mag vrij duidelijk zijn dat Push Marketing niet noodzakelijk beter is dan Pull Marketing, of vice versa. Beide vormen van marketing zijn essentieel en hebben elkaar nodig hebben om succes te behalen: Push Marketing is nodig om mensen bekend te laten worden met jouw merk; Pull Marketing kan vervolgens toegepast worden om verder op de vraag van anderen in te spelen. Dit is waar online marketing echt z’n waarde laat zien. Studies hebben aangetoond dat mensen veel meer geneigd zijn om te kopen van merken waar ze bekend mee zijn. Het is ook zo dat mensen vaker kopen van merken die hun vrienden goed vinden. Social media zijn heel geschikt om hier gebruik van te maken: door anderen op de hoogte te brengen van het bestaan van jouw merk via gerichte advertenties online en via social media, kan je al snel mogelijke klanten bereiken. Dankzij de mogelijkheden online kan je ook makkelijker met jouw eigen klanten communiceren, van hen leren en verder optimaliseren. Met een combinatie van advertenties (Push) en Search Engine Optimisation waardoor jouw website makkelijker gevonden kan worden via Google (Pull) kan jouw bedrijf ook een veel grotere online aanwezigheid krijgen. Dit zijn maar een paar voorbeelden van online Push & Pull Marketing.
Zoals je kunt zien zijn Push & Pull marketing niet een snelle stunt, maar een marketingstrategie die het best bewust toegepast kan worden voor maximaal effect. Natuurlijk hangt het ook af van de doelgroep waar je je op richt en wat voor einddoel je wilt bereiken, maar het is een concept waar altijd opgelet moet worden om nieuwe klanten te bereiken.
Meer weten over Push & Pull Marketing? Of wil je dat wij er voor gaan zorgen dat er direct meer resultaat behaald wordt voor jouw bedrijf? Dutch Blue staat je klaar. Neem direct contact op!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.