Bijna twee miljoen Nederlandse gebruikers telde Snapchat in de zomer van 2016 en heeft zelfs meer views dan Facebook. Driekwart hiervan is jonger dan 25 jaar. Deze Snapchatgebruikers sturen elkaar foto’s en korte filmpjes om te laten zien wie ze zijn, wat ze doen en waar ze zich bevinden. Maar niet alleen jongeren gebruiken deze app, bedrijven benutten dit immense platform ook steeds meer om de wereld hun identiteit te tonen. Door middel van Snapchat Stories – foto’s en filmpjes die 24 uur lang online blijven – werven bedrijven steeds meer bekendheid. Net als Facebook, Twitter en Instagram is dit inmiddels een essentieel onderdeel van marketing.
Een aantal grote internationale merken als National Geographic, CNN, MTV, Cosmopolitan hebben een eigen kanaal in de Snapchat Discoverfunctie. Hierdoor bereiken zij een publiek van tientallen miljoenen Snapchatgebruikers per dag. In Nederland is adverteren door bedrijven nog niet mogelijk, echter zal het niet lang meer duren tot deze functie ook voor Nederlandse bedrijven toegankelijk is. Maar dit betekent niet dat Snapchat op dit moment geen belangrijke rol kan spelen in de marketing van uw bedrijf. Een Snapchataccount is gratis, in tegenstelling tot adverteren op het Discoverkanaal, en wanneer het actief benut wordt door uw bedrijf, is er gemakkelijk een groot publiek bereikt. Belangrijk is hierbij dat de snaps creatief, origineel en interactief zijn.
Ook is het van groot belang dat het Snapchatkanaal van een bedrijf optimaal benut wordt. Er moet altijd iets te zien zijn. En het liefst iets dat amuseert ook. Houd Snapchat stories dus actueel, juist omdat het na 24 uur weer weg is. Daarnaast kan verwijzen naar andere social media kanalen ervoor zorgen dat het aantal volgers op verschillende kanalen snel stijgt. Wanneer op Twitter het Snapchatkanaal en de daarbij horende nieuwe of exclusieve informatie genoemd wordt, stijgt het aantal volgers op Snapchat gemakkelijk. Sneak previews, hints, exclusieve kortingen, Snapchat is hier het ultieme middel voor. Er moet overal duidelijk worden dat uw bedrijf nu ook actief is op Snapchat én dat het aantrekkelijke content plaatst, en dus dat uw bedrijf het waard is om te volgen.
De Snapchatcontent hoeft bovendien niet van extreem hoge kwaliteit te zijn, zoals wel het geval is op Facebook of de website. Creatieve video’s zijn aantrekkelijker dan geperfectioneerde foto’s op de website van uw bedrijf. Daarnaast maakt het stimuleren om snaps terug te sturen het ook mogelijk om snel en persoonlijk advies of hulp te geven aan uw klanten. Bovendien, niet alleen advies geven, maar ook het voorzien van informatie over de locatie van uw bedrijf of over een evenement dat binnenkort plaatsvindt kan gemakkelijk via Snapchat. En stuur eens een snap naar volgers met de vraag ‘Wat doe je?’ of ‘Hoe gaat het met je vandaag?’. Het persoonlijke contact maakt uw bedrijf voor de klant tastbaar en toegankelijk. En dat is wat we graag zien.
Twijfelt u of Snapchat geschikt is voor uw bedrijf? Denk dan na over het volgende:
Meer weten over het gebruik van Snapchat in uw bedrijf? Neem dan contact met ons op. Wij gaan namelijk graag met u om de tafel zitten en nemen onder het genot van een stroopwafel en een goede kop koffie de mogelijkheden van snapchat met u door.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.