Besloten om Facebook in te zetten voor uw bedrijf? Zorg dan dat u dit goed doet! Een Facebookcampagne beginnen kan namelijk eenvoudig, maar toch is het goed te weten welke eventuele haken en ogen aan een dergelijke campagne kunnen zitten. Daarbij moet u zich afvragen of het allemaal past binnen uw zorgvuldig uitgestippelde social media strategie. Succes op Facebook is iets waar iedere ondernemer naar zou moeten streven, maar houdt wel rekening met de volgende belangrijke zaken!
Dat een Facebookcampagne zeker de moeite waard kan zijn, blijkt wel uit het gegeven dat gebruikers per dag zo’n vijftig minuten actief zijn op het platform. Mensen openen via de smartphone gemiddeld genomen tenminste veertien keer per dag hun Facebook-app. Die toenemende drukte is niet altijd een voordeel, want hoe valt u dan nog op? Dat is uiteraard wel wat u wilt bereiken. U wilt uw potentiële klanten immers aan u binden, voorlichten of aantrekkelijke aanbiedingen voorschotelen. Bovendien willen veel ondernemers dat de bezoeker doorgestuurd wordt naar de eigen website.
Wilt u dat? Ga dan met linkpost aan de slag. Dat doet u door in eerste instantie een link in uw bericht te plaatsen. Facebook maakt vervolgens geheel automatisch een post van uw bericht. Is dat gebeurd, verwijder dan de zichtbare link uit uw bericht. Dat kan, want ondanks het feit dat u de link verwijderd hebt, blijft hij wel gewoon actief. Veel gebruikers hebben wantrouwen voor bijvoorbeeld (bit, ly) linkjes en klikken dus niet. Op deze manier omzeilt u dit probleem. Ook het gebruik van foto’s en video’s leveren een veel hogere attentiewaarde op. Plaats zo weinig mogelijk tekst in uw foto of afbeelding. Hoe meer tekst, hoe groter de kans dat je afbeelding afgekeurd wordt door Facebook. Als u er zeker van wilt zijn dat uw video’s automatisch afgespeeld worden, moet u die video’s rechtstreeks via Facebook uploaden en dus niet kiezen voor een video via YouTube. Eigen geüploade video’s krijgen bovendien voorrang en levert dus ook meer succes op Facebook op.
Uiteraard heeft ook Facebook te maken met spam en wordt er ook nepnieuws gebracht. Facebook nam daar al maatregelen tegen en linkjes van lage kwaliteit halen het daardoor tegenwoordig al niet meer. Voor bedrijven betekent dit dat de eigen website als goed en betrouwbaar te boek moet staan. Op Google Chrome is via de zogenaamde MOZ-Bar de mate van autoriteit (van goed en betrouwbaar dus) meetbaar.
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Zogenaamde Share & Win acties lijken tegenwoordig gemeengoed in elke social media strategie. Wat ontzettend veel mensen echter niet weten, is dat dergelijke acties in principe helemaal niet toegestaan zijn. Het mensen verplichten te delen of taggen om zo in aanmerking voor een prijs te komen, is volgens de gebruikershandleiding van Facebook zelfs uit den boze. Houd daar rekening mee. Het is niet heel verstandig ‘ruzie’ met Facebook te maken. Houdt u dus gewoon aan de geldende regels en wees creatief met uw acties en aanbiedingen.
Nog iets: maak uw berichten niet te lang. Korte berichten zijn doorgaans succesvolle berichten. Uw lezer moet eigenlijk meteen kunnen lezen of scannen wat de kern van uw boodschap is. Bovendien worden berichten die langer dan ongeveer honderd woorden zijn, afgebroken. Een berichtje van hooguit veertig woorden én een afbeelding doen het doorgaans het best.
Waar u ongetwijfeld mee te maken krijgt als ondernemer, is iemand die al dan niet ontevreden is en via Facebook een klacht neerlegt of zijn of haar beklag doet. Wees dan slim en probeer de discussie buiten het publieke gezichtsveld- via privé berichten- te houden. Mensen met klachten eisen doorgaans snel antwoord. Bent u niet altijd in staat snel te antwoorden, maak dan gebruik van de auto reply functie die Facebook biedt. Dan weet de ontevreden klant in elk geval dat u er later op terugkomt en voelt hij of zij zich niet genegeerd.
Het is ook erg belangrijk om te beseffen welke groep mensen u wilt aanspreken via Facebook en in die wetenschap uw tone of voice te bepalen. Tegen kinderen praat u immers anders dan tegen senioren. Wees u dus goed bewust van uw doelgroep. Wees u ook bewust van het feit dat u berichten in de middag of vroege avond moet plaatsen, wilt u verzekerd zijn van een hoge conversie. Ook dit hangt uiteraard samen met de samenstelling van uw doelgroep. Wees wat betreft de tijden waarop u berichten plaatst niet standaard. Stel dus wel steeds een ander tijdstip in.
Wie genoemde zaken gaat hanteren, zal merken dat het succes op Facebook toeneemt. Uiteraard mits dit deskundig wordt toegepast. Dutch Blue helpt u om online succesvol te worden en te blijven en is er voor kleine én grote bedrijven. Neem gerust contact op met één van onze specialisten en ervaar zelf hoe de inzet van online marketing uw onderneming naar een hoger niveau brengt!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.