De meeste ondernemers die zelf hun zakelijke social kanalen beheren, weten het wel. Het is best een bewerkelijke klus. Vooral als je met een behoorlijke regelmaat berichten wilt delen met je doelgroep. En zeker voor wie waarde hecht aan de kwaliteit van de posts: relevantie, variatie, mooie afbeeldingen, lekker leesbare en kloppende tekst etc.
Daarbij zit je ook nog eens met die verschillende kanalen. De meest voorkomende combinatie in de zakelijke omgeving is Facebook met Instagram. Hoewel er nog altijd genoeg valt aan te merken op de gebruiksvriendelijkheid van Facebook, wordt dat door veel ondernemers ervaren als het minst lastige kanaal om berichten te maken en te delen. Dat heeft er ook mee te maken dat zij relatief vaak willen posten via de desktop, en Facebook is daar qua functionaliteit vrij goed op ingericht. Heel fijn is de mogelijkheid om vooraf berichten in te plannen, zelfs een heel aantal als je dat wilt.
Hoe anders is het met Instagram. Dat is primair bedoeld voor gebruik op de smartphone. Bovendien was het lange tijd totaal niet of nauwelijks ingericht op zakelijke toepassingen, al is dat de laatste jaren sterk verbeterd.
De mogelijkheid om Instagram te koppelen aan je Facebook-pagina betekende al een hele aardige stap vooruit. Vanaf dat moment was het mogelijk om een bericht ook via desktop tegelijk op beide kanalen te plaatsen, en eventueel in te plannen.
En nu heeft Facebook sinds enige tijd Creator Studio gelanceerd. In goed Nederlands noemen ze het ook wel Studio voor makers genoemd.
Dit brengt toch wel een behoorlijke uitbreiding van de mogelijkheden met zich mee:
• Het inplannen van Instagram wordt eenvoudiger, en je kunt daarbij nu ook een ander publicatiemoment kiezen dan voor je post op Facebook.
• Je bent niet meer gebonden aan de tekst van het Facebookbericht. Een groot voordeel, want Instagram is nu eenmaal een kanaal voor een andere doelgroep. Meestal kiezen we ook liever voor een andere tone of voice en bijvoorbeeld meer gebruik van hashtags.
• Het is fijn om met Creator Studio één platform te hebben waar je beide kanalen kunt beheren. Lekker overzichtelijk. Er is ook een zoekfunctie met handige filters, zodat je eenvoudig Instagram-posts kunt terugzoeken.
• Creator Studio biedt meer statistieken. Een minpuntje is wel dat die zich beperken tot de afgelopen zeven dagen.
• Je kunt ook IGTV video’s inplannen. Dit is het videoplatform van Instagram, volledig mobile first. Overigens kun je je Story weer niet plaatsen via Creator Studio.
Wie een of meer pagina’s op Facebook beheert, heeft de mogelijkheid om Creator Studio te gebruiken. Je kunt het openen via de volgende URL: https://business.facebook.com/creatorstudio/
Het is belangrijk welke paginarol aan jou is toegekend. Die bepaalt tot welke Facebookpagina(’s) en Instagram-account(s) je hier toegang hebt, waarbij ook de eventuele koppeling van Instagram aan een pagina een rol speelt.
Jouw ‘rechten’ in Creator Studio zijn eveneens afhankelijk van die paginarol: wat krijg je te zien en welke acties kun je nemen?
Daarnaast komt het soms voor dat bepaalde functies niet werken doordat de pagina daarvoor nog niet in aanmerking komt of is geregistreerd.
Wanneer je ook met je Instagram-account aan de slag wilt in Creator Studio kun je op het betreffende icoontje klikken. Dat staat bovenin het scherm, naast het Facebook-icoon. Nu moet je Instagram nog wel koppelen aan Creator Studio. Als er al een koppeling is met de Facebookpagina is dat een kwestie van een klik. Voor de andere situaties zijn er verschillende instructies die je gewoon kunt volgen.
Wil je meer weten over Creator Studio of bijvoorbeeld het koppelen van je accounts op Facebook en Instagram? Neem dan eens contact op met Dutch Blue.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.