Hogere conversie op uw landingspagina: 10 tips!.

Een goede landingspagina is onmisbaar voor een hoge conversie op uw website. Een landingspagina is een pagina op je website die je specifiek inzet om mensen met een bepaalde zoekintentie aan te...
Tips & tricks

Een goede landingspagina is onmisbaar voor een hoge conversie op uw website. Een landingspagina is een pagina op je website die je specifiek inzet om mensen met een bepaalde zoekintentie aan te trekken. Er zijn genoeg blogs en artikelen verschenen die vertellen wat het belang is van een sterke landingspagina. Toch zien wij veel ondernemers die de plank volledig misslaan wanneer het aankomt op dit aspect van online marketing. Daarom geven wij 10 bruikbare tips die ervoor zorgen dat de conversie op uw landingspagina toeneemt. Uiteraard mits dit goed wordt geïmplementeerd!

1: Gebruik een kort conversieformulier

Door het plaatsen van een conversieformulier (voor bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte) op uw website, zal de conversie van uw landingspagina stijgen. Door alleen de meest belangrijke informatie te vragen aan de bezoeker en inzichtelijk te maken waarom deze informatie gevraagd wordt, wordt de bezoeker niet ontmoedigd om actie te ondernemen. Zorg er dan ook voor dat het conversieformulier overeenkomt met wat de bezoeker verwacht. Zo is het vanzelfsprekend dat hij of zij een e-mailadres moet achterlaten bij het opvragen van een brochure, maar het verzoek om een telefoonnummer achter te laten zal conversie verlagend uitpakken.

2: Leid de bezoeker niet af

Concentratie: het speelt een grote rol in online marketing. Het is daarom van belang om een landingspagina te hebben die uw bezoekers zo min mogelijk afleidt. Als er meer concentratie is, zal de consument zich beter focussen op de call-to-action op uw pagina. Een overzichtelijke landingspagina straalt rust uit en is ontdaan van overbodige links en navigatie elementen.

3: Benadruk uw USP’s

Door kort, maar krachtig alle voordelen van uw product of dienst op een rij te zetten, haalt u de klant sneller over dan wanneer er hele lappen tekst aan informatie worden weergegeven. Gebruik bulletpoints, graphics of vinkjes om de voordelen weer te geven. Zet de belangrijkste USP’s overal in beeld, bijvoorbeeld in de header en verzeker dat deze specifiek zijn gericht op het gepresenteerde product op de landingspagina.

4: Plaats de CTA centraal

Zorg voor een duidelijke, krachtige call-to-action, zodat de bezoeker verleid wordt om het beoogde gedrag te vertonen. De call-to-action is actiegericht en heeft een opvallende opmaak. U kunt deze het best centraal plaatsen, zodat hij direct opvalt bij het openen van de landingspagina. Het is sterk af te raden om veel verschillende call-to-action elementen te plaatsen, want dit wekt verwarring op bij de bezoeker en maakt het keuzeproces ingewikkeld.

5: Creëer vertrouwen

Reviews, keurmerken, logo’s en de belangrijkste contactgegevens zorgen ervoor dat de landingspagina vertrouwelijk overkomt. Sommige bezoekers zijn hier bewust naar op zoek, anderen nemen dit onbewust mee in de besluitvorming. Een professionele uitstraling wekt vertrouwen en zal de conversie op uw landingspagina zonder twijfel verhogen!

6: Maak productvergelijkingen

Indien u meerdere producten vertoond op dezelfde landingspagina, bestaat het risico dat de klant keuzestress ervaart. Zorg er daarom voor dat de producten goed gecategoriseerd en gelabeld zijn. Termen als ‘meest gewaardeerd’ en ‘beste aankoop’ zorgen ervoor dat de bezoeker meer zekerheid ervaart. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat het menselijk brein de voorkeur geeft aan weinig keuzemogelijkheden. Maak het uw bezoeker daarom niet nog lastiger!

7: Geef informatie in één oogopslag

De belangrijkste informatie van de landingspagina kunt u het best plaatsen boven de fold: het gedeelte van de pagina waarvoor de bezoeker niet hoeft te scrollen. De fold is het bovenste gedeelte van de webpagina en is dan ook als eerst zichtbaar voor de bezoeker. Hieruit moet duidelijk worden wat u aanbiedt, wat de USP’s zijn en waarom dit de pijn van de klant wegneemt. Houdt hierbij ook rekening met mobiele webversies.

8: Breng een consistente boodschap

De rode draad. Ook dat mag niet ontbreken op uw landingspagina! Verwerk daarom in de advertentie, titel en de call-t0-action altijd dezelfde boodschap. Uiteraard mag deze anders ingestoken zijn en iets variëren, maar een landingspagina met een afwijkende boodschap is voor uw bezoeker verwarrend. Dit zorgt voor een lagere conversie en laat dat nu precies het tegenovergestelde zijn van wat u wilt bereiken!

9: Wees persoonlijk

Uw landingspagina kunt u zien als een visitekaartje: het spreekt de potentiële klanten aan. Leer uw klant kennen en zorg ervoor dat de website een gezicht krijgt. Foto’s van tevreden klanten of uw team creëren vertrouwen. Klanten krijgen immers het gevoel dat er daadwerkelijk menselijke activiteiten benodigd zijn.

10. Vergelijk en meet

Er zijn genoeg managementsystemen die het mogelijk maken om uw pagina’s met behulp van A/B-testing te vergelijken. A/B-testing kan helpen bij het bepalen van de gehele indeling van uw website, gericht op engagement, gebruikerservaring, nieuwsbriefaanmeldingen enzovoorts. Het gaat over veel verschillende facetten: foto links of rechts, lettertype zwart of paars, teksten onder of boven afbeeldingen? Door te meten en te vergelijken kunt u achterhalen welke versie meer conversie op uw landingspagina oplevert en welke versie dus ook het meest verstandig is om te gebruiken.

Optimaliseer voor conversie op uw landingspagina!

Door middel van optimalisatie valt er nog genoeg wist te behalen met uw landingspagina. Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat u zich nog verdiept in het belang van een krachtige landingspagina, maar niet de kennis in huis heeft om dit goed aan te pakken. Wij van Dutch Blue – hét online marketing bureau van Rotterdam – weten tot in detail hoe een sterke landingspagina in elkaar steekt. Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze online marketing specialisten en wij zorgen ervoor dat de conversie op uw landingspagina stijgt!

Ik wil meer omzet

    Ik wil meer omzet.

    Wij geven graag vrijblijvend advies over het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf.

    Bedrijfsnaam*

    Naam*

    Telefoonnummer*

    Ook online succes?

    Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
    We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.