Voor iedere organisatie die gebruik maakt van de gedigitaliseerde wereld is het van belang om zo goed mogelijk online gevonden te worden. Zoals al eerder in de blog beschreven is gaat het hierbij om de SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Om ervoor te zorgen dat jouw geplaatste content is geoptimaliseerd voor de zoekmachine dien je rekening te houden met een aantal zaken.
Tegenwoordig is 89% van Nederland in het bezit van een mobiel en is hier het grootste gedeelte van de dag op online. Dit betekent dat er op zowel de desktop als op de smartphone zoekopdrachten worden ingediend. Als organisatie is het een belangrijk element om hierop in te spelen, omdat er niet alleen verschillende apparaten zijn maar ook verschillende zoekopties. Alles gaat snel in de maatschappij waar we nu in leven en dit geldt ook voor de gedigitaliseerde wereld waar je je als organisatie in bevindt. Zo blijkt uit het onderzoek van BrightEdge dat 57% van de zoekopdrachten plaatsvindt op het mobiele device en rapporteerde Facebook dat 87% van de advertentie-inkomsten wordt gegenereerd door mobiele advertenties. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat er 79% van alle zoekopdrachten verschilt tussen de zoekopdrachten op een smartphone of via de desktop.
Er zijn meerdere redenen waarom er een verschil zit in de zoekopdrachten tussen mobiel en via de desktop. Een van de belangrijkste redenen is dat de zoekopdrachten via smartphones vaak gekoppeld zijn aan de locatie. Zoekopdrachten via smartphones zijn vaak ‘hyperlocal’, men zoekt bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Het gebruik maken van lokale zoekwoorden is dus ook iets waar je als organisatie rekening mee dient te houden. Daarnaast worden in Google de eerste drie zoekresultaten weergegeven met contactgegevens en de mogelijkheid om deze te openen in Google Maps.
Naast de traditionele vorm van zoekopdrachten, door de zoekopdracht in te typen, zijn er nog een aantal vormen waarop men tegenwoordig zoekt. Zo wordt er zowel op de desktop als mobiel gebruik gemaakt van visual search, waar men zoekt aan de hand van afbeeldingen. En wordt er gebruik gemaakt van voice search door de zoekopdracht in te spreken op het device. Beide zoekopties zorgen er ook voor dat je als organisatie hierop dient in te spelen met je zoekwoorden. Er wordt namelijk bij beide zoekopties op een andere manier gezocht dan de traditionele vorm van zoeken.
Het gebruik van teksten voor een zoekopdracht lijken steeds minder populair te worden. Alles gaat tegenwoordig enorm snel en daarom moet je als organisatie ook zorgen dat je snel gevonden kunt worden. Naast de snelheid wordt alles ook steeds meer gevisualiseerd, omdat we dan in één oogopslag hetgeen zien waar we naar op zoek zijn.
Informatief gebruik
Visual search wordt aangeboden via Google Images en hier kan er een foto in de zoekbalk worden gesleept waar je normaal gesproken je tekst zou typen. Door op de camera te klikken rechts van de zoekbalk kun je ervoor kiezen om over te schakelen naar de visual search. Wanneer je een afbeelding upload krijg je via google meerdere zoekresultaten te zien die aansluiten op de geüploade afbeelding. Hier kan je informatie verkrijgen van dat wat er staat afgebeeld op hetgeen dat je uploadt. Daarnaast is er een app die je kunt downloaden waardoor je gebruik kunt maken van deze zoekoptie op je smartphone.
Productverkoop
Daarnaast kan je het gebruiken voor het vinden van producten. Stel je voor dat je door de stad loopt en iemand ziet lopen met een jurkje dat je helemaal geweldig vindt. Door een foto hiervan te maken en deze te plaatsen in de zoekbalk, kan je opzoeken waar het jurkje vandaan komt. Hierdoor is het voor een organisatie een belangrijk element waardoor de vindbaarheid vergroot kan worden. Denk er dus bij na wanneer je een foto op je website uploadt dat je een uitgebreide alt-tekst toevoegt bij de afbeeldingen. En dat je een sitemap aanmaakt voor je afbeeldingen waardoor Google op de hoogte is van de afbeeldingen die op jouw website staan.
Een andere zoekoptie is het gebruik van voice search waarbij men de zoekopdracht inspreekt in plaats van typt. Het inspreken van de zoekopdracht zorgt ervoor dat de zoekopdracht anders wordt geformuleerd. Wanneer men namelijk via voice search een zoekopdracht inspreekt zal dit vaak een vraag of een actie bevatten. Het is een natuurlijkere wijze van zoeken zoals men een gesprek zou voeren en hierdoor zijn de zoekopdrachten ook langer geformuleerd.
De langer geformuleerde zoekopdrachten zorgen ervoor dat je er rekening mee dient te houden in je metatitel en -beschrijving. Ook de metatitels en de metabeschrijvingen worden hierdoor weer langer, omdat dit ervoor zorgt dat dit het beste aansluit op de ingesproken zoekopdracht.
Voor een optimale vindbaarheid is het belangrijk dat je via zowel organisch als betaalde zoekresultaten naar voren komt. De betaalde zoekresultaten worden bovenaan geplaatst en hieronder komen de organische zoekresultaten. Deze zoekresultaten zijn dus onbetaald en gebaseerd op optimale SEO.
Wil jij ervoor zorgen dat jouw website op alle devices zowel betaald als organisch goed vindbaar is? Door onze expertise in de SEO kunnen wij ervoor zorgen dat jouw website hoog scoort in de zoekresultatenlijst!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.