Wat is online marketing? De term online marketing is een verzamelnaam van alle marketingpraktijken die online (op het internet) plaatsvinden. Dat zijn activiteiten waarbij je een boodschap via online kanalen deelt over je merk, product of diensten. Deze boodschap wordt op een effectieve, meetbare wijze gedeeld met potentiële klanten. Bij online marketing kan je denken aan het gebruik van e-mail, social media, advertenties in de zoekresultaten en het verbeteren van de natuurlijke vindbaarheid in Google, Bing, Yahoo en andere populaire zoekmachines.
Online marketing kent de synoniemen internet marketing, digitale marketing, web marketing, website marketing, e-marketing en growth hacking. Online marketing maakt vaak deel uit van een growth hackingsstrategie, maar is eigenlijk meer omvattend. Lees hier meer over growth hacking.
De tegenhanger van online marketing is offline marketing (traditionele marketing). Hieronder verstaan we marketingdiensten zonder het gebruik van digitale media, zoals het internet. Enkele voorbeelden zijn: advertenties in huis-aan-huisbladen, dagbladen, tijdschriften, televisie- en radioreclame, billboards langs de weg en promotieteams.
Online marketing voorbeelden
Vormen van online marketing
Wat is affiliate marketing?
Wat is display adverteren?
Wat is e-mail marketing?
Wat is search adverteren?
Wat is social media marketing?
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Voordelen van online marketing
Wat zijn de kosten van online marketing?
Wat zijn online marketing doelen?
Marketing doelen meetbaar maken
Wat is een online marketing bureau?
Voorbeelden van online marketing zijn het plaatsen van een bericht over je nieuwste product op Facebook, het aanpassen van de producttekst in je webwinkel om beter gevonden te worden en het aanmaken van een advertentie in Google Ads, die daarna getoond wordt in de betaalde zoekresultaten in Google.nl.
Zojuist gaven we aan dat online marketing een verzamelnaam is van verschillende soorten digitale marketing. Voor elk digitaal kanaal onderscheiden wij een aparte marketingdiscipline. Elk van deze disciplines kent haar eigen voor- en nadelen en draagt bij aan het versterken van jouw boodschap naar de klant. Afhankelijk van de doelgroep die past bij jouw product of dienst kan je kiezen voor de volgende vormen van marketing:
Aan de ene kant is er verkeer waar je per klik op een advertentie betaald, zoals Display adverteren en Search adverteren. Daarnaast zijn er marketingvormen waar er gebruik gemaakt kan worden van betaalde mogelijkheden, maar ook gratis het een en ander bereikt kan worden, denk aan social media marketing waar je zelf op kunt posten, maar ook posts kan promoten met een advertentiebudget. Aan de andere kant van het spectrum vinden we e-mail marketing en zoekmachine optimalisatie, waar je niet betaald voor bezoekers.
Affiliate marketing – ook referral marketing genoemd – is een vorm van online marketing waar degene die jouw producten of diensten promoot beloond wordt voor het converterende verkeer dat hij doorstuurt naar jouw webwinkel of bedrijfssite. Een affiliate maakt gebruik van een speciaal voor hem gegenereerde trackingcode, die wanneer er door een potentiële klant op geklikt wordt, registreert van welke website de klant afkomstig is. Deze vorm van marketing leent zich uitermate goed voor samenwerkingen tussen bedrijven en blogs of vergelijkingssites. En het biedt een mooie manier om meer omzet te genereren. Je betaalt immers enkel een commissie uit als er sprake is van een verkoop (conversie).
Display advertenties zijn banner advertenties die op andermans website getoond worden. Als gevolg hiervan kan je een groot bereik genereren. Display via Google Ads maakt het mogelijk op ruim 3 miljoen websites jouw advertentie te tonen. Je kunt dit zo instellen dat er een specifieke groep wordt bereikt die super relevant is voor jouw product. Jouw advertentie staat dan op websites waar jouw doelgroep op zoek is naar informatie over jouw product. Doorgaans werkt display advertising erg goed in de beginfase van de customer journey, op het moment dat men nog bezig is informatie in te winnen en nog geen keuze heeft gemaakt welk product ze willen kopen.
Heeft een bezoeker jouw website al eens bezoekt, maar is deze nog niet geconverteerd tot betalende klant? Dan kan retargeting een sterk middel zijn. Met retargeting richt je advertenties specifiek op mensen die de website al eens gezien hebben.
Bij e-mail marketing bedenk je strategieën die je doelgroep verleiden om zich in te schrijven in een e-maillijst. Zo kan je bijvoorbeeld een gratis e-boek weggeven in ruil voor een inschrijving. Denk bijvoorbeeld aan een whitepaper download waar je jouw e-mailadres voor moet achterlaten. Eenmaal ingeschreven kan je de mensen die zich hebben ingeschreven blootstellen aan een automatische mailsequentie (autoresponder). Je stelt deze mails één keer goed in en daarna ontvangt elke nieuwe inschrijver geautomatiseerd mails.
Bij search advertising (SEA) denken we aan de betaalde zoekresultaten in zoekmachines. Als je in Google een zoekopdracht invoert krijg je doorgaans eerst advertenties te zien en pas daaronder de natuurlijke (niet-betaalde) zoekresultaten. Google is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine, via Google Ads kan je inzetten op betaalde advertenties. Search advertising is een zeer effectieve manier om snel op te vallen bij koopgerichte klanten.
Veel mensen zijn dagelijks actief op social media. Het is dan ook slim om met behulp van social media marketing in te spelen op social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Doel van de meeste social media campagnes is het verkrijgen van meer bekendheid (branding), volgers en fans voor je merk.
Bij zoekmachine optimalisatie of afgekort SEO (search engine optimization) doe je er alles aan om je website zo in te richten dat deze in de ogen van Google en andere zoekmachines als relevant voor bepaalde zoekopdrachten wordt gezien. Stel je hebt een webwinkel in hondenmanden, dan wil je dat mensen die in Google.nl zoeken op ‘hondenmand’ jouw website als eerste tegenkomen in de zoekresultaten. Met zoekmachine optimalisatie maak je dit mogelijk.
Zoek je een SEO specialist in Rotterdam? Dan is het goed om na te gaan of deze alle facetten van zoekmachine optimalisatie meester is. Het gaat hier om drie onderdelen:
Het is belangrijk dat je website op elk van deze drie SEO focusgebieden goed scoort. Weet je dat te realiseren, dan ben je de concurrentie voor en zal je beter vindbaar zijn dan andere websites in je branche.
Alles is meetbaar bij online marketing, van het meten van het inkomende verkeer tot hun gedrag op je website. Zo kan je ook meten of ze bepaalde doelen uitvoeren die voor jouw website / organisatie belangrijk zijn. In Google Analytics stel je deze slimme doelen in en daarna wordt realtime bijgehouden hoe het verkeer converteert. We gaan nu in op wat online marketing doelen zijn en hoe je ze slim kunt inzetten voor je organisatie.
Vaak krijgen we de vraag ‘wat zijn de kosten van online marketing?’. Dit is een vraag waar geen direct antwoord op te geven is. Er kan gesteld worden dat er gemiddelde kosten zijn bij specifieke werkzaamheden, maar de exacte kosten voor het bereiken van jouw online marketing doelen is afhankelijk van jouw specifieke doelen en de concurrentie in de markt. Graag gaan we hieronder in op het bepalen van deze doelen.
Afhankelijk van de doelen die je als organisatie nastreeft, kies je bepaalde media om ze in uit te dragen. Daarbij formuleer je meetbare conversiedoelen waar het succes of falen van de inspanningen bijgehouden kan worden. Graag leggen we je hieronder uit welke doelen je kan hebben.
Vaak een doelstelling voor een website waar diensten worden aangeboden of producten niet direct op de site gekocht kunnen worden, maar waar vaak eerst contact gezocht wordt in de vorm van een offerteaanvraag, contactformulier, e-mail of via telefonisch contact.
Meer verkopen genereren. Ook leads kunnen als conversie gezien worden, daar dit uiteindelijk ook tot sales zou kunnen leiden. Belangrijk is hier dat de juiste klanten op de juiste manier benaderd worden. Zo moet een potentiële klant die nog aan het oriënteren is op een andere manier benaderd worden dan een potentiële klant die al weet welk product hij/zij wil, maar nog niet waar.
Naamsbekendheid is soms belangrijk in een markt waar er heel veel alternatieven zijn voor jouw product. Hoe kan je zorgen dat consumenten toch naar jouw pagina komen? Door jouw naamsbekendheid en reputatie op het internet te vergroten. Met behulp van een brandingcampagne kan je er voor zorgen dat je verkeer en sales van jouw concurrenten begint af te snoepen omdat klanten nu voor je kiezen in plaats van voor jouw concurrenten.
Stel je site is net nieuw of vernieuwd, jouw product of dienst is precies wat de consument wil, maar jouw website trekt geen bezoekers en genereert al helemaal geen leads of verkopen. Waarschijnlijk is dit omdat jouw website niet goed gevonden wordt. Als je zoekt naar de producten die je aanbiedt, sta je pas op de vierde pagina in de zoekresultaten. 70% van het organische zoekverkeer klikt op de bovenste 3 organische zoekresultaten en 90% van het zoekverkeer kijkt niet verder dan de eerste pagina. Jouw site kan dus wel wat hulp gebruiken om op de eerste pagina terecht te komen.
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Het mooie van online marketing is dat alles te meten is. Van verkeer tot conversie kan gevolgd worden wat de bezoeker doet. Door het instellen van tracking goals binnen Google Analytics kan je precies in de gaten houden hoe goed bezoekersstromen converteren. Zo kan je ook snel inzichtelijk krijgen welke investeringen en inspanningen het beste resultaat opleveren.
Vind je dat het resultaat tegenvalt, dan kan je er voor kiezen te focussen op ander verkeer of dien je na te gaan of je wel de juiste verwachtingen schept over je website. Een bezoeker die landt op een website waar hij niet vind wat hij zoekt is immers snel weg. Met een A/B-test kan je testen of een andere indeling van een pagina in meer succes resulteert.
Een online marketing bureau zet het internet in als medium om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij precies de juiste doelgroep. Op basis van een online marketing strategie wordt er op een meetbare, efficiënte wijze een campagne gevoerd die enkel gezien wordt door mensen die er echt in geïnteresseerd zijn.
Er zijn digital marketing bureau’s waar men gespecialiseerd is in één specifieke vorm van online marketing. Zo heb je legio bedrijven die zich puur richten op SEA of SEO. Daarnaast zijn er full-service bureau’s die voor elke marketingdiscipline een of meerdere specialisten in huis hebben.
Je doet er slim aan na te gaan of het online marketing bureau goed antwoord kan geven op de volgende punten:
Lees hier de gangbare redenen om een digital marketing bureau in te huren!
We hopen dat je antwoord hebt gekregen op de vraag ‘wat is online marketing?’ Graag gaan we vrijblijvend een gesprek met je aan om nader kennis te maken. Dutch Blue is gevestigd in Dordrecht. Wij onderscheiden ons onder meer door onze veelzijdigheid. Wij doen het design van jouw website, maar ook de online marketing voor jouw bedrijf. En als we nog een stapje verder gaan,hebben wij ook de kennis in huis om je de E-business solutions te bieden die doorslaggevend kunnen zijn in het complexe doolhof van de hedendaagse online wereld. Kortom, bij Dutch Blue heb je alle deskundigheid op het gebied van online zakendoen onder een dak. Van zoekmachine optimalisatie Rotterdam (SEO) tot het online adverteren met behulp van Google Ads (SEA) bent je bij ons aan het goede adres.
Ben je door het bovenstaande verhaal geïnteresseerd geraakt in een van onze marketingspecialismen in het bijzonder of online marketing en e-commerce in het algemeen? Neem dan snel contact met ons op middels het contactformulier op de website of geef ons een belletje!
Voorheen betaalde je voor het plaatsen van een advertentie in de lokale krant op een bepaalde dag. Met het Advertentieprogramma van Google (Google Ads) kun je dit nu ook online doen. Alleen biedt het iets meer mogelijkheden dan adverteren in de lokale krant.
Bij het adverteren in de krant kan je moeilijk bepalen wie het leest, wanneer die het leest en in wat voor vorm (beeld of tekst). Maar een nog belangrijker verschil is dat je met Google Ads kunt meten wie het heeft gelezen, op welk tijdstip, met welk apparaat en zelfs of deze tot actie over is gegaan. Uiteraard is het wel van belang dat je iemand hebt die je hierbij goed kunt helpen. Net zoals bij het drukken van een krant heb je bij het opzetten, beheren en optimaliseren van een Google Ads campagne ook specialisten nodig.
Misschien wel misschien ook niet! Ondanks dat we erg veel ervaring hebben met online marketing kunnen we hier (vooraf) geen panklaar antwoord op geven. Wat wij in ieder geval niet willen is zomaar een campagne opzetten zonder dat we vooraf wat onderzoek hebben gedaan. Uiteindelijk zijn ook wij gebaat bij een succesvolle campagne. De kans dat er ook voor jouw bedrijf online kansen liggen om doelstellingen te behalen vallen achten wij groot. Om goede prognoses te geven over de kosten en de baten moeten we echt verder in gesprek.
Natuurlijk is dit een van de belangrijkste vragen die je hebt! Helaas is online marketing niet zoals een pak melk waarvan je er zo één uit de schappen haalt. Je zou kunnen zeggen “hoe meer (online) concurrentie je hebt, des te duurder online marketing voor jou kan zijn”. Dit schrikt misschien af, maar de kosten zeggen zeker niet alles. Het gaat erom wat het je op kan leveren! Maar als de kosten per verkoop die wij voor je weten te realiseren € 5,- is en deze zelfde € 5,- leveren jou € 25,- op kan het een zeer interessant verhaal worden. Kortom wij draaien de vraag liever om, wat kan online marketing jou opleveren?
Denk trouwens niet dat er met een klein budget geen mogelijkheden zijn. Het mooie van online marketing is dat je met een klein budget ook mooie resultaten kunt behalen en een beetje ondernemer pompt alles weer terug zodat die kleine budgetten beetje bij beetje grotere budgetten worden.
Precies, voor jouw website! Je hebt een website of misschien wel een webshop. Als het goed is één waar je waanzinnig trots op bent en welke een nog betere dienst of product aanbiedt. En nu maar wachten tot je klanten naar je website komen. Was het maar zo eenvoudig, of liever niet want hier komt Dutch Blue om de hoek kijken.
Je kunt nog zo’n mooie website hebben maar als je niet vindbaar bent wordt je niet gevonden en wordt het lastig om je doelen te bereiken. Op verschillende manieren kun je zorgen voor verkeer naar je hebt website. Google Ads bied verschillende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat jou website goed gevonden wordt en als je dit goed inzet zorgt dit ervoor dat exact de mensen waar jij ….of beter gezegd, mensen die op zoek zijn naar jou product of dienst jouw website eenvoudig weten te vinden. Dit kan bijvoorbeeld doordat ze een zoekopdracht invoeren in de Google zoekmachine of doordat ze op een willekeurige website een reclame advertentie van je voorbij zien komen.
Bel ons op 085 – 486 57 20 om vrijblijvend een afspraak te maken voor een bak koffie en een stroopwafel, mail naar info@dutchblue.nl of…
Maak een afspraakWij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.