Organisaties proberen al jaren hun producten en diensten te verkopen door middel van verhalen. Verhalen die interessant, waardevol en relevant zijn voor de klant. We zijn constant op zoek naar manieren om de doelgroep te raken met verschillende soorten content. Zo worden organisaties vaak de ongewenste ‘pusher’ van marketingberichten. Zeker in een tijdperk waar we informatie in overvloed consumeren. Maar dit kan anders. Tegenwoordig worden organisaties steeds meer geconfronteerd met content die de consument zelf maakt, “user generated content”. Wat kunt u hiermee en hoe pakt u dit het beste aan?
User generated content (USG) is de informatie die door gebruikers zelf gecreëerd wordt. Het is niet meer zo dat de communicatie via het internet eenrichtingsverkeer is, in tegenstelling tot traditionele media. De grens tussen zender en gebruiker vervaagt en maakt het internet dynamisch. Sociale media bieden een platform voor de gebruiker om eigen content te creëren. Maar denk ook aan een website als Wikipedia, waar iedereen hun kennis kan delen. Deze content kan verschillende vormen aannemen; tekst, foto en/of video. Organisaties kunnen zich verrijken met de creatieve bijdrage die gebruikers leveren en zo een nieuwe vorm van relevantie creëren. Er zijn echter een aantal factoren om rekening mee te houden.
Bel ons op 085 – 486 57 20 of vul het onderstaande formulier in. Wij bellen u z.s.m terug!
Wanneer u geïnteresseerd bent in het benutten van UGC, let dan wel op een aantal risico’s. Organisaties die UGC benutten, zullen zich ‘bemoeien’ met de klant. Zo kan uw organisatie al snel ongewenst worden. Ook verliest u met UGC controle over de content. Dat kan gevaarlijk zijn, maar is juist de kracht achter het fenomeen. Echter brengt het verlies van de controle ons bij misschien wel het grootste risico van UGC; het kan ook negatief zijn. Ja, negatieve UGC zal dus ook de doelgroep bereiken. Maar ook negativiteit biedt kansen. Door negatieve content verkrijgt u klantinzichten waardoor de organisatie haar aanbod sneller kan verbeteren. Ook kunnen bedrijven door middel van negatieve content inhaken door de dialoog aan te gaan. Het aangaan van een dialoog wordt in deze tijd erg gewaardeerd.
Uiteindelijk gaat marketing om het stimuleren en activeren van de doelgroep en het opbouwen van klantrelaties. En dit is precies wat UGC doet. In een goede relatie komt er ook geen communicatie van één kant. Inbreng van beide partijen wordt gewaardeerd. Door het benutten van UGC voelt de klant zich gehoord en werk je automatisch aan die sterke klantrelatie. U gaat als het ware een samenwerking aan. Er zijn drie belangrijke redenen om user generated content te gebruiken:
Bent u overtuigd? En ziet u, net als ons, de kansen in het benutten van user generated content? Neem dan contact op met een van onze online marketing experts! Ook voor vragen over verdere risico’s en advies staan wij voor u klaar!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.