Een webshop is toch hetzelfde als een website, maar dan met een afrekenmodule? Niet helemaal: er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden die door veel ondernemers worden onderschat. Als jeu van plan bent om een webwinkel te starten, hou dan rekening met de volgende zaken.
Een webshop is voorzien van een afrekenmodule waardoor bezoekers direct producten kunnen betalen. Dit is niet het geval bij een website. Naast de aanwezigheid van een afrekenmodule zijn er nog een aantal andere kenmerken waarin een website en webwinkel van elkaar verschillen. Zo bevat een webwinkel over een overzicht van alle producten en een zoekfunctie met filteroptie. Een webshop geeft daarnaast bij het bekijken van een artikel vaak gerelateerde producten aan. Dit zijn slechts kleine verschillen, maar de aanwezigheid verhoogt de gebruiksvriendelijkheid in grote mate.
Hoewel veel mensen er nog steeds voor kiezen om in een winkel te shoppen, vindt het grootste deel van de aankopen tegenwoordig online plaats. Hou daarom rekening met de volgende zaken, zodat jouw webwinkel optimaal gebruikt kan worden door de bezoekers.
Elke webwinkel beschikt over een Content Management System (CMS). Dit is een systeem waarmee je de content kan beheren. Zo zijn afbeeldingen, nieuwsberichten, producten en bijhorende tekst allemaal onderdelen die u als webshopbeheerder van een webshop kan aanpassen dankzij het CMS. Daarbij kan je de instellingen met betrekking tot de verzend- en betaalmethodes, acties aanpassen wanneer nodig. Het CMS is iets waar een webshopbeheerder iedere dag mee werkt en om deze reden is het van belang dat het systeem aansluit bij jouw specifieke wensen. We kennen verschillende types CMS:
Dergelijke platformen, zoals Shopify en Lightspeed, worden vanaf een server gehost die de gebruiker zelf niet kan bekijken. Managed platforms zijn direct klaar voor gebruik en de server wordt met andere gebruikers gedeeld. Dit platform is goedkoper in gebruik, maar de functies en het support zijn daardoor wel minder gebruiksvriendelijk.
Open-source systemen, zoals WordPress en Magento, geven meer flexibiliteit bij het beheer van de webshop. WordPress is erg populair en kan gebruikt worden met de ‘WooCommerce’ module om een basis webwinkel op te zetten. Je kunt ervoor kiezen een een webdesign bureau verdere aanpassen laten doorvoeren aan de webshop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de layout, productweergave, filters en het bestelproces. Open-source systemen zijn modulair uit te breiden, maar daardoor ook hoger in kosten.
Het design van een webwinkel is tevens van groot belang voor het te behalen succes. De uitstraling van de webshop wordt er door bepaald en dat heeft een direct effect op het gevoel dat bezoekers krijgen bij het bekijken van uw webshop. Vraag je je af of de webshop de juiste sfeer uitstraalt, of het gebruikte beeldmateriaal wel aansluit bij de content en of de webshop elementen op de juiste plek staan. De flexibiliteit bij het ontwerpen van het design is afhankelijk van uw keuze voor een thema of maatwerk.
Open-source systemen bieden verschillende thema’s aan die bepalen hoe de webshop eruit ziet. Een thema is voorzien van heel veel functies en features, waardoor je dus veel vrijheid heeft qua design. Dit is echter niet per se een voordeel, aangezien de grote keuzevrijheid ervoor kan zorgen dat men juist te veel elementen in de webshop plaatst. Voor bezoekers is dit niet gebruiksvriendelijk. Daarbij ben je afhankelijk van wat binnen het thema mogelijk is.
Door het raadplegen van een gespecialiseerd bedrijf ben je zeker van een resultaat dat niet alleen aantrekkelijk oogt, maar ook een goed rendement gaat hebben. Daardoor is de webshop volledig afgestemd op uw wensen. Vaak wordt er ook aparte hosting voor de website geregeld. Het nadeel is natuurlijk dat je meer betaalt. Daarom is het belangrijk te overwegen wat voor je belangrijk is: snel een webshop klaar hebben die misschien niet zo goed in elkaar zit, of beroep doen op een bureau dat alles tot in de kleinste details voor je uitwerkt tegen een hogere investering?
Als de webwinkel er staat, is het natuurlijk nog een kwestie om bestellingen te ontvangen en verzendingen mogelijk te maken. Als je de producten op voorraad heeft en de webshop toegankelijk is voor bezoekers, dan wil je natuurlijk dat je bezoekers eenvoudig een bestelling kunnen afronden. In het begin kiest men er vaak voor om bestelling zelf te versturen via de post. Dit kost tijd die je beter kunt investeren in de werving van klanten en het verhogen van de conversie. Zeker als de webshop groter wordt kan je beter een professioneel bedrijf dat de verzending van producten voor je regelt. Dat zal de efficiëntie en succes op lange termijn alleen maar ten goed komen!
Na de lancering van de webshop krijgt het misschien niet direct de gewenste hoeveelheid aandacht. Bezoekers krijgen gaat niet altijd gemakkelijk, laat staan behouden! Ten eerste moet je vindbaar zijn om bezoekers te trekken. Ten tweede is het van groot belang dat de webwinkel biedt waar jouw doelgroep naar op zoek is. Hierbij speelt gebruiksvriendelijkheid een grote rol. Het is niet zeldzaam dat jouw weshop geen succes wordt waardoor de deuren figuurlijk gesloten moeten worden.
Dutch Blue heeft al meer dan 10 jaar ervaring in website en webshop ontwikkeling, online marketing, zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Adwords (SEA) en social media. Met een team van ‘knappe koppen’ en een unieke werkwijze zorgen wij er als online marketingbureau voor dat je online succesvol wordt en blijft. Wij hebben al veel klanten geholpen bij de ontwikkeling en optimalisatie van hun webshop, zoals Villa Uk.
Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op en maak vandaag nog vrijblijvend een afspraak!
Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal. Wat doet jouw organisatie en welke missie heb je?
We nemen graag met je door welke online successen voor jou in het verschiet liggen en hoe wij je kunnen helpen scoren.